بورس کالا راهی برای رسیدن به یک اقتصاد بدون رانت

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عرضه محصولات در بورس کالا و اصلاح و ساماندهی زیرساخت‌های معاملاتی باعث شده تا سوء‌استفاده‌ها و رانتهایی که طی سال‌ها به عده‌‌ای خاص و واسطه می‌رسید، امروز به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده منجر شود.

محسن بیگلری، عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مطالب فوق گفت: برای رسیدن به یک اقتصاد سالم و به دور از رانت باید تمامی محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اصل و ذات بورس کالا براساس رقابت سالم و شفاف بنا شده است به طوری که در این بازار هم خریداران و هم فروشندگان سود خواهند برد.بیگلری افزود: در این بین کاهش نقش دولت از قیمت‌گذاری کالاها و واگذاری کشف قیمت محصولات به بورس کالا، اقتصاد را به سمت رقابتی‌تر شدن و تنظیم بازارها سوق می‌دهد.

نماینده بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مثبت بورس کالا در تنظیم بازار محصولات گفت: بررسی اقدامات بورس کالا در سال‌های گذشته بیانگر اصلاح و ساماندهی زیرساخت‌های معاملاتی، شفافیت فعالیت‌ها و ایجاد رقابت در صنایع بوده و درحال حاضر بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده است. عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ما در کشور برای پوشش نیاز داخلی برخی محصولات به واردات نیاز داریم، گفت: در این بین مسوولان می‌توانند با مشاهده آمارهای بورس کالا برای تنظیم بازار از طرق مختلف ازجمله واردات و عرضه آن در بورس اقدام کنند اما به نظر می‌رسد که هنوز تعدادی از مسوولان، کارایی بالای بورس کالا را نشناخته‌اند.

بیگلری با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم شاهد یک اقتصاد سالم باشیم باید مبادله محصولات در بورس انجام شود تا آمارها برای همگان شفاف باشد، گفت: عرضه محصولات در بورس کالا باعث شده تا سوءاستفاده‌ها و رانت‌هایی که طی سال‌ها به عده‌یی خاص و واسطه می‌رسید، امروز به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده منجر شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، بورس کالا

نظرات کاربران