رشد 9 درصدی مصرف بنزین در سال 97

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: متوسط واردات بنزین در سال جاری روزانه 12.6 میلیون لیتر بود و در مجموع بیش از 4.5 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، همچنین رشد 8.8 تا 9 درصدی مصرف بنزین در سال 97 پیش بینی شده است.

سید محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در حالی که بر اساس میزان افزایش تعداد خودروها و افزایش قیمتی که می بایست در سال جاری صورت می گرفت و به هر دلیل انجام نشد، پیش بینی شده بود که در سال 96 میزان رشد بنزین 6.5 درصد باشد، در عمل میزان رشد مصرف بنزین در سال جاری 8 درصد بود.

وی افزود: همچنین رشد 8.8 تا 9 درصدی مصرف بنزین در سال 97 پیش بینی شده است.

موسوی خواه با بیان اینکه "متوسط واردات بنزین در سال جاری روزانه 12.6 میلیون لیتر بود و در مجموع بیش از 4.5 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد"، گفت: واردات بنزین تماماً با اکتان بالای 95 و با استاندارد یورو 4 است، حتی یک مورد کشتی بنزین با اکتان 94.4 در بهمن ماه در اسکله یکی ار بنادر ایران پهلو گرفت که آن کشتی را به طور کامل ریجکت کرده و پس فرستادیم؛ در سال 97 میزان واردات بنزین به میزان بسیار کمی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تولید بنزین تا آذر 96 به میزان 66.6 میلیون لیتر در روز بود و از آذر ماه سال جاری با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تحویل روزانه 11 میلیون لیتر بنزین، تاکنون به طور میانگین تولید روزانه بنزین به 77.4 میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه 29 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌شود و به تمامی کلانشهرهای کشور بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص میزان بدهی ایرلاین‌ها ناشی از سوخت گفت: بدهی ایرلاین ها از 975 میلیارد تومان در ابتدای 96 به 680 میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت عرضه 56 میلیون مترمکعب با کارکرد 20 ساعت جایگاه‌های عرضه سی ان جی در حال حاضر روزانه 20 میلیون مترمکعب سوخت CNG در کشور مصرف می شود که نسبت به سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشت.

موسوی خواه تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم میزان مصرف سوخت سی ان جی را در سال 97 به 30 میلیون مترمکعب در روز برسانیم.

وی افزود: اکیپ های عملیاتی برای نظارت بر عملکرد جایگاه‌های عرضه سوخت در ایام نوروز اعزام شده اند تا بر کیفیت سوخت، کمیت عرضه و نوع خدمت‌رسانی به مردم نظارت و بررسی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: شماره 09627 تا 20 فروردین به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم خواهد بود تا هرگونه انتقاد، شکایت یا پیشنهادی را در خصوص خدمت‌رسانی جایگاههای عرضه سوخت دریافت کند.

این مقام مسئول در خصوص کاهش یافتن موردی برخی محموله های سوختی که توسط نفتکش های جاده ای حمل می شوند، گفت: برای جلوگیری از انحراف میزان سوخت در زمان تردد نفتکش‌ها برنامه‌ریزی شده تا با نصب سیستم‌هایی، نظارت جامعی را پیاده‌سازی کنیم که برای اولین بار در 2 انبار ماهشهر و بندرعباس سیستم‌هایی به صورت پایلوت نصب شده و در اردیبهشت ماه فعال می‌شود تا بدون توقف نفتکش‌ها در زمان ترددشان، وزن نفتکش با محموله و حتی پلاک نفتکش در مبدأ و مقصد چک می‌شود.

موسوی خواه با بیان اینکه "مشکلی برای واریز مالیات وجود ندارد. مالیات بر ارزش افزوده از فروش فرآورده کم و به حساب اداره مالیات واریز می‌شود"، گفت: هر کدام از پالایشگاه‌ها که بدهکار می‌شدند حساب شرکت ملی پالایش و پخش مسدود می‌شد که با توافق‌های صورت گرفته، مقرر شده دیگر حساب‌های شرکت پخش که شرکتی خدماتی است و کارمزد پرداخت می‌کند، مسدود نشود.

وی افزود: این شرکت به بیش از 16 هزار نفتکش کرایه حمل پرداخت می‌کند، به دریایی‌ها کرایه حمل دلاری پرداخت می‌کند و به 17 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم دستمزد و حقوق می‌پردازد که نمی توان حساب چنین شرکتی را مسدود کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه "در فروش فرآورده‌های نفتی حتی یک لیتر اختلاف وجود ندارد. تعداد، ارقام و درآمد این شرکت مشخص است"، گفت: رقم تعیین شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به سختی برای شش ماهه دوم پرداخت شد و منجر به تاخیر در پرداخت کارمزدها و کرایه حمل‌ها شد.

وی افزود: مسئولان سازمان هدفمندی و برنامه و بودجه مجاب شدند که تمام فروش ما به حساب‌های دولتی واریز می‌شود و انحرافی در آن وجود ندارد.

موسوی خواه تصریح کرد: تعداد کل خودروهای گازوئیل‌سوز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی 837 هزار و 568 خودرو است که در طرح پیمایش در سال 96 بین 4.6 تا 10 درصد در ماه‌های مختلف سال کاهش مصرف گازوئیل در حمل و نقل داشتیم.

وی ادامه داد: آمار آلایندگی هیچ ارتباطی با کیفیت سوخت ندارد. ذرات معلق به احتراق ناقص مربوط می‌شود. برای بنزین استاندارد مشخص داریم و استانداردسازی گازوئیل هم در حال بررسی است.

موسوی خواه با بیان اینکه "سوخت توزیعی کلانشهرها یورو 4 است و آلایندگی مربوط به سوخت، ناشی از احتراق ناقص در خودروهاست"، گفت: با وجود ممنوع شدن آزبست‌ها، هنوز ترکیبات آزبست در لنت‌های خودروها وجود دارد که ذرات معلق ناشی از آن هم در هوای کلانشهرها گزارش شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران