افزایش قیمت طلا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین

احتمال بروز یک جنگ تجاری میان آمریکا و چین سبب شد قیمت طلا به بالاترین رقم در 5 هفته گذشته برسد.

به علت تهدید بروز یک جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بر ارزش دلار و بازار اوراق قرضه تاثیر گذاشت، قیمت طلا به بالاترین رقم در 5 هفته گذشته رسید و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا به دارایی‌های امن پناه ببرند.
اما در لحظه انتشار این خبر هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.29 دلار کاهش 1346.04 دلار فروخته شد که باز هم با بالاترین رقم 5 هفته گذشته فاصله‌ای ندارد. قیمت طلا امروز تا 1350.76 دلار در هر اونس که بالاترین قیمت از 19 فوریه به شمار می رود نیز بالا رفته بود.
قیمت طلا هفته گذشته 2.6 درصد افزایش یافته بود که بیشترین افزایش هفتگی از سپتامبر 2017 به شمار می‌رود.
ترس از بروز جنگ تجاری میان آمریکا و چین ارزش سهام‌های آسیایی را کاهش داد و ارزش ین، یکی دیگر از دارایی‌های امن را در نزدیکی بالاترین رقم در 16 ماه گذشته نگه داشت. شاخص دلار نیز که در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی سنجیده می‌شود 0.1 درصد کاهش یافته است.
دونالد ترامپ، هفته گذشته، یادداشتی را امضا کرد که می‌تواند تعرفه‌هایی بر بیش از 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال کند. در عین حال، پکن نیز اعلام کرد که در نظر دارد تا تعرفه‌های اضافی بر بیش از 3 میلیارد دلار از واردات از آمریکا در پاسخ به اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم از سوی این کشور اعمال کند.
ترامپ هفته گذشته، نام جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی خود اعلام کرد. بولتون قبلا از حمله نظامی به ایران و کره شمالی حمایت کرده بود و این انتخاب ترامپ واکنش‌های شدیدی در سرتاسر جهان برانگیخت. یک مقام ارشد ایرانی روز یک‌شنبه این اقدام را شرم آور خواند.
یک تاجر اهل هنگ‌کنگ گفت تنش‌های جدید میان عربستان و یمن نیز در ساعات اولیه آغاز به کار مبادلات جهانی، سبب تقویت طلا شد.
یگان موشکی یمن اعلام کرده است که در راستای وفای به وعده رهبر جنبش انصارالله، چندین موشک بالستیک را به اهدافی در عربستان شلیک کرده است. اما عربستان مدعی است که پدافند هوایی این کشور 7 موشک بالستیک شلیک شده از خاک یمن را رهگیری کرده است.
این تاجر هنگ‌کنگی افزود: «اکنون طلا تحت تاثیر سرخط‌های خبری است... از این رو ما چشم از هیچ اطلاعات جدیدی برنمی‌داریم.»
دز زمان‌های بی‌ثباتی‌های سیاسی و مالی، طلا به عنوان دارایی امن مورد توجه قرار می‌گیرد و در عین حال تضعیف ارزش دلار، این فلز گران‌بها را برای مالکان دیگر ارزها ارزان‌تر می‌سازد.

<همکو: اخبار وتحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران