رکوردهای قیمتی ارز و طلا در سال ۹۷

دو بازار پرطرفدار ارز و طلا در هفته‌های پایانی سال ۹۶ بواسطه سیاست‌های مختلف بانک مرکزی تا حدودی آرام گرفته بود، اما پس از تعطیلات پنج روزه این دو بازار با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از سال قبل کار خود را آغاز کردند.

ارز و طلا سال 1397 را با رکوردهای قیمتی تازه‌ای آغاز کردند..
درشرایطی که دلار در بازار آزاد در روز پایانی سال گذشته با نرخ 4899 تومان به فروش می‌رفت با چند جهش در روز ششم فروردین ماه جاری به بیش از 5100 تومان پاگذاشت که بالاترین رکورد قیمتی این ارز در سال‌های گذشته است. یورو نیز که آخرین روز کاری سال گذشته را با نرخ 5836 تومان به پایان برده بود نرخ 6171 تومان را در ششم فروردین ماه به ثبت رساند.
دیروز نیز درحالی که نرخ دلار نقدی آزاد از روی تابلوی سایت‌های ارائه دهنده قیمت‌های روز حذف شده بود، این ارز با نرخ بیش از 5 هزار تومان به فروش می‌رسید. دلار در صرافی‌های بانکی نیز با 26 تومان رشد 4874 تومان قیمت خورده بود. همچنین یورو و درهم هریک با 10 تومان افزایش به ترتیب به 6180 تومان و 1390 تومان رسید. اما پوند انگلیس دراین روز رشد قابل توجهی را تجربه کرد به‌طوری که 180 تومان گران شد و نرخ جدید 7120 تومانی را به نمایش گذاشت.
نوسان بازار ارز در حدود هفت ماه گذشته و رشد قیمت دلار در بازار آزاد که از حدود ۳۸۰۰ تا ۵۱۰۰ تومان پیش رفته است در حال حاضر شکاف قیمتی نرخ ارز در دو بازار رسمی و غیررسمی به بیش از ۱۳۰۰ تومان رسیده که طی حداقل پنج سال گذشته بی‌سابقه است، این اختلاف یکسان‌سازی نرخ ارز را زیر سؤال برده است.
نرخ‌های ثبت شده در دو بازار از این حکایت دارد که دلار در بازار آزاد از شهریورماه تاکنون حدود ۱۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته در حالی که در مرکز مبادلات ارزی در این فاصله کمتر از ۵۰۰ تومان رشد قیمت دارد. در حال حاضر فاصله بین دو نرخ آزاد که حدود ۵۱۰۰ تومان و دلار مبادله‌ای که تا ۳۷۷۷ تومان قیمت خورده حدود ۱۳۲۰ تومان است، این شکاف در چند سال گذشته رکوردی جدید و قابل توجه به شمار می‌رود، چرا که از سال ۱۳۹۲ با کنترلی که بر بازار ارز انجام شد و قیمت‌ها تا حدی به ثبات نسبی رسید، اختلاف دو نرخ به مرور کمتر شد و حتی به زیر ۲۰۰ تومان هم در مقاطعی رسید، ولی از یکی دو سال گذشته با نوسانی که در قیمت بازار آزاد اتفاق افتاد و بویژه در نیمه دوم سال گذشته این دستاورد زیر سؤال رفت و شکاف قیمتی تا چند برابر بیشتر شده است.
با این حال رئیس کل بانک مرکزی در نخستین واکنش ارزی خود در سال‌ جاری و به‌دنبال گرانی دلار تا ۵۱۰۰ تومان اعلام کرد که تقاضای کنونی بازار ناشی از مصارف واقعی نیست و انتظارات نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.
به گفته وی حساسیت‌های زیادی به تحولات اقتصادی وجود دارد و عملاً نوسان کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می‌دهد.سیف، اطمینان داد که وضعیت ارزی مناسب است و بازار در بلند مدت دچار کسری نمی‌شود.

رکوردشکنی‌های سکه

درحالی که بهای اونس جهانی طلا دیروز کاهشی بود و با بیش از 4 دلار افت به 1337 دلار رسید، اما در بازار ایران و با نگاه به نرخ‌های جدید دلار انواع سکه و طلا با رشد قیمتی قابل توجهی همراه بود. در این روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در روزهای ابتدایی سال با ورود به کانال یک میلیون و 700 هزار تومان رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده بود، 6 هزار تومان دیگر گران شد و به یک میلیون و 731 هزار تومان رسید. اما این افزایش برای سکه تمام طرح قدیم به 41 هزار تومان رسید تا این سکه را به یک میلیون و 681 هزار تومان برساند. درمیان انواع سکه، نیم سکه هم دیروز رشد زیادی را تجربه کرد. این سکه روز سه‌شنبه به 846 هزار تومان رسید که 21 هزار تومان رشد نشان می‌دهد.
همچنین ربع سکه با 6 هزار تومان رشد به 531 هزار تومان رسید ولی سکه گرمی بدون هیچ تغییری 340 هزار تومان معامله شد.
در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار با هزار و 708 تومان به بیش از 161 هزار تومان رسید.با رشد نرخ دلار به بیش از 5 هزار تومان سکه هم رکوردهای جدیدی برجای گذاشت و تا ۱۲۰ هزار تومان گران شد. در حالی که سکه تمام تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سال گذشته را به پایان برده بود در آغاز رسمی معاملات در سال ۱۳۹۷ نرخ‌های جدیدی ثبت شد. ششم فروردین همزمان با شروع روزهای کاری، سکه تا بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت بالا رفت. درحالی که در نیمه نخست سال گذشته نرخ سکه در کانال یک میلیون و 200 هزار تومانی قرار داشت رفته رفته کانال‌های جدیدی را فتح کرد تا در دهمین ماه سال به کانال یک میلیون و 500 هزار تومان و در ماه‌های پایانی سال به کانال 1.6 میلیون تومانی رسید.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران