رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ، گفت: درپسابرجام7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده‌ایم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری، خبر داد: 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام جذب شد
به نقل از سایت خبری وزارت امور اقتصادی ودارایی، محمد خزایی در پاسخ به این سئوال که آیا این مقدار سرمایه‌ گذاری قطعی شده است؟گفت: بله، کاملاً قطعی شده است.
وی افزود: اینها به غیر از مواردی است که هنوز در دست مذاکره و بررسی است که در سال آینده بحث خواهد شد و به تصویب خواهد رسید.
خزایی، بابیان اینکه این میزان جذب سرمایه هم در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است،گفت: در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات مبادلات پولی و نقل و انتقالات پولی ما شاهد سرمایه گذاری خاصی نبوده‌ایم و عملاً هر نوع سرمایه گذاری در حد چند میلیون دلار هم که بود ما به آنها مجوز می‌دادیم.
وی اضافه کرد: خوشبین هستم که در سال جدید حتی بسیار بهتر از سال 94 خواهد بود.
خزایی، با بیان اینکه ایران از چند منظر برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است،افزود: امنیت، جمعیت، ظرفیت برای صادرات به منطقه، انرژی ارزان و نیروی کار ارزان از جمله این جذابیت هاست.
وی تصریح کرد: شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که وارد می‌شوند با اقتصاد ایران‌کاملاً آشنا هستند و مثلاً شرکتی که برای راه‌سازی به ایران می‌آید از قبل مطالعه و برنامه ریزی انجام داده است.
خزایی در زمینه تأمین فاینانس هم گفت: دستور صریح آقای رئیس جمهوری و دولت این است که فاینانس مانند گذشته نباشد که ما برویم قرض کنیم و بعداً پرداخت آن گردن دولت بیفتد. این الزامات در مورد سرمایه‌گذاری خارجی‌ کاملاً رعایت می‌شود.
ساختار سفارتخانه ها ضعف های جدی دارد
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، گفت: بخشی از فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه‌ها بر عهده رایزن‌های بازرگانی است، اما اینکه به صورت واقعی این رایزن‌ها بتوانند همه این فعالیت‌ها را پوشش دهند جای سؤال دارد.
خزایی افزود: همچنین اینکه ساختار سفارتخانه‌ها به گونه‌ای باشد که این رایزن‌ها در قالب ساختار موجود بتوانند فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی را کاملاً پوشش دهند باز هم جای تردید است.
وی گفت: برداشت من این است که در این حیطه مطلوبیت کامل و کافی نداشته ایم و سفارتخانه‌های ما به خصوص سفارتخانه‌های حساس به قدری درگیر مسائل و امور سیاسی بوده‌اند که عملاً نرسیده‌ایم در این حیطه فعالیت سازمان یافته داشته باشیم.
ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
خزایی در پاسخ به این سئوال که آیا اقداماتی برای اصلاحات ساختاری در این زمینه و توجه بیش از پیش به موضوع دیپلماسی اقتصادی در صحنه سیاست بین‌المللی ما شده است؟ گفت: حدود چند ماهی است که جلسات منظمی برگزار می‌شود برای اینکه بتوانیم دایره حضور رایزنان بازرگانی مان را تقویت کنیم، چون فردی که به عنوان دیپلمات فعال است طبیعتاً نمی‌تواند در حیطه‌های تخصصی اقتصادی و مخصوصاً رایزنی با مؤسسات و نهادهای اقتصادی خاص وارد عمل شود.
وی افزود: به صورت کلی می‌توان گفت که در یک و نیم سال اخیر فعالیت‌ها در این جهت تشدید یافته و حتی مطلع هستم که در وزارت خارجه هم این مبحث به صورت بسیار جدی پیگیری می‌شود و فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی سفرا به عنوان ملاک ارزیابی آنها محسوب خواهد شد.
خزایی، با بیان اینکه توجه به موضوع دیپلماسی اقتصادی حتی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده‌ است مشاهده می‌شود، افزود: در اقتصاد مقاومتی تلاش برای برون‌گرایی همراه با درون زایی اصل است. این نشان دهنده این است که نگاه به مقوله دیپلماسی اقتصادی در سطوح عالی نظام کاملاً درونی شده و وجود دارد.
وی گفت: با وجود گشایش‌های اقتصادی که برای کشور صورت خواهد گرفت ما بیش از پیش شاهد حضور ایران در مجامع اقتصادی بین‌المللی و تقویت توان دیپلماسی اقتصادی خواهیم بود.
وی درپاسخ به اینکه آیا وجود رایزن اقتصادی تحت ساز و کارهای خاص باید به یک الزام تبدیل شود؟ گفت : چنین چیزی بناست تشکیل شود و جلساتی هم که ما برگزار می‌کنیم در همین جهت است.
خزایی با بیان اینکه در حدود 70 کشور رایزن بازرگانی داریم، گفت: این رایزن‌ها بخشی از دیپلماسی اقتصادی را بر عهده دارند، اما جدای از این بناست که ساز و کار خاصی در این زمینه هم تشکیل شود.

نظرات کاربران