تک نرخی شدن دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان از امروز

بالاخره دولت باور کرد که تهدید ارز برای اقتصاد ایران جدی است؛ ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تک‌نرخی شد و اکنون اقتصاد ایران به دلار با یک نرخ واحد، سلام می‌کند و معاملات تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود

پس از تلاطمهای اخیر قیمت دلار در کشور و اوج گرفتن آن تا سطح ۶۱۰۰ تومان، شب گذشته ابتدا شاهد عرضه گسترده دلار توسط یک شرکت پتروشیمی در بازار بودیم که قیمت را تا سطح ۵۷۰۰ پایین آورد سپس در جلسه ای که به ریاست حسن روحانی برای بررسی و مدیریت فوری شرایط ارز برگزار شد، مقرر شد تا از امروز دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان خرید و فروش شود و در واقع تک نرخی شود.

تعیین دستوری قیمت دلار برای اولین بار در جهان

اقدامی عجیب که اصول اقتصادی را تار و مار می کند به طوری که ارزش پول کشورها معمولاً در هیچ جای دنیا با تعرفه و بخشنامه و به صورت دستوری تعیین نمی شود و متاثر از شاخص های کلان اقتصاد آن کشور در مقایسه با کشورهای دیگر است اما شب گذشته در اتفاقی نادر این اتفاق در کشور ما رخ داد تا شرایط پیچیده تر از قبل شود.

 با اعلام اسحاق جهانگیری، از این پس خرید و فروش دلار به قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان جرم و قاچاق محسوب می شود! با این اظهار نظر باید پرسید تکلیف آن عده از افرادی که دلار را با قیمتهای بالای ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده اند چه می شود؟  با این مصوبه عملاً دولت به این عده از افراد که در کار خرید و فروش دلار بودند این سیگنال را داد که باید دلارهایشان را برای خوودشان نگه دارند و یا با ضرر به فروش برسانند.

 از طرفی صرافی ها نیز حاضر به فروش دلار با قیمت ۴۲۰۰ به مردم نیستند چرا که تا پیش از این آنها دلارهای مردم را با قیمتهای بالای ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده اند و اکنون به هیچ عنوان حاضر نمی شوند دلارهای خریداری شده را به قیمت ۴۲۰۰ تومان بفروشند.

 با مصوبه جدید، مجدداً شاهد صفهای طویل مردم برای خرید دلار به قیمت ۴۲۰۰ هستیم و این در حالی است که صرافی ها حاضر به فروش دلار با این قیمت نمی شوند و لحظه به لحظه به صف مردم اضافه تر می شود.

 در واقع اگر بانک مرکزی تامل بیشتری در شرایط متلاطم بازار ارز می کرد، بازنگری در صنف صرافی ها می کرد که پس از اتفاقات سال ۹۰-۹۱ و جهش قیمتی دلار از ۸۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان در هر خیابان شاهد سبز شدن یک صرافی بودیم!

 نقش صرافی ها در تلاطم ارزی 

 شاید اگر وظیفه توزیع ارز به بانکها سپرده شود، از انواع تخلفاتی که در این سالها صرافی ها انجام دادند نیز جلوگیری شود؛ اکنون شاهد این هستیم که برخی جریانهای مافیایی با هماهنگی صرافی های بزرگ در بر هم خوردن نظم بازار ارز نقش دارند به طوری که کافیست چند صرافی بزرگ از عرضه دلار به هر دلیلی خودداری کنند، آنگاه است که بازار شایعات داغ می شود و بقیه نیز به تبعیت از آنها اینکار را انجام می دهند و قیمت دلار به شکل عجیبی بالا خواهد رفت.

 تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر تولید داخل  

برخی کارشناسان اقتصادی که از بالا رفتن دلار به عنوان عامل مثبتی در جهت تقویت تولید کالای داخلی نام می بردند اکنون باید به حال دلار ۴۲۰۰ تومانی بگریند چرا که عملاً کالای داخلی توان رقابت با کالای خارجی را با این وضعیت نخواهد داشت و در صورت اجرایی شدن این طرح، شاهد پایین امدن قیمت محصولات خارجی خواهیم بود که عمدتاً با کیفیت تر از کالای داخلی هستند و در آنصورت آخرین نفس های بخش تولید نیز گرفته می شود و رسماً اقتصاد کشور به سمت تعطیلی پیش می رود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران