وزیر نفت کشورمان در حاشیه نشست مشترک بازرگانی ایران و هند با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: " مطالبات ایران از هند با توجه به برداشته شدن تحرم ها به یورو تبدیل می شود".

زنگنه: عربستان قدرت تحریم نفتکش های ایران را ندارد
بیژن زنگنه پس از آنکه ظهر امروز با همتای هندی خود بر سر تعاملات دو کشور در حوزه انرژی توافقات خوبی کرد که به امضای سند همکاری منجرشد، ترجیح داد در حاشیه دیدار عصرگاهی وزیر نفت هند با فعالان بخش خصوصی کشورمان در اتاق تهران به برخی مسائل مطرح درباره کارشکنی های عربستان در مسیر فروش نفت ایران و برنامه فریز نفتی پاسخ دهد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی ادامه داد: " هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه پتروشیمی ابراز علاقمندی کرده‌اند. ما نیز برای تامین خوراک این بخش در هند اعلام آمادگی کردیم و قیمت گاز نیز به طور بلندمدت با فرمول مشخص شده است. علاوه بر آن شرکت‌های هندی برای فعالیت در ساخت تجهیزات نیز ابراز علاقه کرده‌اند".
زنگنه درباره وصول مطالبات نفتی از هند گفت:" وزیر نفت هند تاکید کرده است به محض باز شدن کانال‌های بانکی مطالبات ایران پرداخته می‌شود. در حال حاضر یک کانال گشوده شده و دو کانال دیگر نیز بزودی باز می‌شود. تا کنون ایران شش میلیارد دلار از هند مطالبه دارد که به صورت یورو پرداخت می‌شود و پرداخت‌های روپیه ای و یورویی با برداشته شدن تحریم‌ها کنسل است و مطالبات ایران نیز با یورو پرداخت خواهد شد".
وی در مورد همکاری هندی ها در میدان فرزاد B گفت:" این همکاری باید رقابتی و با کیفیت باشد؛ یعنی بازگشت سرمایه تضمین شود و هندی‌ها بتوانند گاز تولیدی از این میدان را نیز خریداری کنند که در این زمینه مذاکره می‌کنیم".
وی در ادامه درباره شرکت ایران در نشست دوحه که تا هفته آینده برگزار می‌شود گفت:" هنوز تا این اجلاس زمان مانده است و باید ببینیم چه می‌شود".
وزیر نفت افزود:" مواضع ما درباره طرح فریز نفتی روشن است و پیش از این اعلام کرده ایم. امیدوارم طرح فریز نفتی به نتیجه برسد".
زنگنه در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره اینکه عربستان نفتکش هایی را که از ایران نفت می خرند تحریم می‌کند گفت: " اصلا عربستان چه قدرتی دارد که این کار را انجام دهد"؟
سرمایه‌گذاری مشترک ضامن همکاری‌های ایران و هند
رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌‌های مشترک باعث بقای روابط ایرا ن و هند است گفت: "دو کشور در حوزه زیرساخت‌تکنولوژی و انجام پروژه‌های مشترک می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و پیوند بخورند".
مسعود خوانساری افزود: "سطح روابط سالانه دو کشور از 150 میلیارد دلار بالاتر نرفته در حالی که ظرفیت‌های بیشتر از این میزان برای توسعه روابط وجود دارد".
وی افزود:" هند در دوران تحریم روابط خود را با ایران قطع نکرد و در دوران جدید نیز ایران مناسبات خود را با این کشور حفظ می‌کند و برای توسعه و تحکیم روابط باید از چارچوب‌های گذشته فراتر رفت اما این افزایش تجارت نباید به مبادله کالا محدود شود".
ایران به جایگاه قبلی خود در تأمین انرژی هند بازمی گردد
دارمندرا پاردان وزیر انرژی هند گفت:" من سال گذشته دو بار با آقای زنگنه برای تقویت روابط فروشنده و خریدار در حوزه انرژی ملاقات کردم و امروز به همراه هیأت 15 نفره‌ای از تجار رده بالا که کنترل 500 شرکت مهم را در اختیار دارند و نمایندگان رده بالایی از چهار وزارتخانه هند برای بالا بردن سطح روابط اقتصادی به ایران آمده‌اند".
وی گفت:" سال گذشته میلادی مبادلات تجاری دو کشور به 13.3 میلیار دلار بالغ شده است که هند 8.9 میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده و 4.17 میلیارد دلار نیز به ایران صادرات داشته است".
پاردان ادامه داد: " نیاز هند به انرژی با سرعت غیر قابل باوری در حال افزایش است و ما تا 2020 به سومین مصرف‌کننده انرژی جهان تبدیل می‌شویم و تا سال 2040 نیاز انرژی هند به اندازه آمریکا 3 تریلیون دلار خواهد بود. در نتیجه فرصت مهم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هند وجود دارد و اخیراً نیز دولت اعلام کرده مجوزهای اکتشاف و تولید نفت و گاز را تغییر داده و تولیدکنندگان می‌توانند نفت و گاز متعارف و غیرمتعارف در هند تولید کنند".
پاردان در ادامه اظهار داشت: "در گذشته یک ششم نفت خام هند از ایران می‌آمد و ایران دومین تأمین‌کننده نفت هند بود، اما امروز ایران ششمین تأمین کننده نفت هند است و ما دوست داریم، ایران به جایگاه قبلی خود در تأمین انرژی هند بازگردد".

نظرات کاربران