مشعل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین و نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور عصرشنبه با حضوربیژن زنگنه وزیر نفت در بندرعباس روشن شد.

مشعل نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور در بندرعباس روشن شد
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بزرگترین و نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور است که بهره برداری از آن، افزون بر خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، ایران را برای نخستین بار از وارد کننده به صادر کننده فرآورده های نفتی بدل می کند.
با توجه به این که مجموع تولید بنزین در پالایشگاه های کشور، حدود ٦٥ میلیون لیتر در روز است، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تنهایی قادر است معادل ٦٠ درصد تولید همه پالایشگاههای کشور، بنزین تولید کند.
امروز روشن شدن مشعل این پالایشگاه نشان از آغاز عملیات فرایند تقطیر و تسویه بنزین در آن دارد که نوید بخش روزهای خوبی در حوزه نفت و انرژی است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزاربشکه در روز شامل ( سه مرحله هریک به ظرفیت 120هزار بشکه میعانات گازی) واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در25کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد. 
خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق خط لوله ای به طول بیش از385 کیلومتر(که بطور کامل انجام شده) ازمنطقه گازی پارس جنوبی در عسلویه تأمین می شود که با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشکلات موجود در زمینه تولید و ذخیره سازی میعانات گازی در پارس جنوبی نیز برطرف می شود.
آب مورد نیازپالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 200هزار مترمکعب در ساعت با دارا بودن هشت تلمبه خانه بعنوان بزرگ ترین پروژه آبگیر کشور(یک و نیم برابر آب شرب شهر تهران) با کار گذاشتن لوله هایی به قطر بیش از دو متر از فاصله پنج و نیم کیلومتری وارد و به مصرف بخش های آتش نشانی، آشامیدنی، خنک سازی تجهیزات پالایشگاهی، تولید بخار می رسد و مابقی آن نیز به دریا باز می گردد.
با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود. 
تولید روزانه چهارمیلیون لیتر گازمایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی خواهد بود.
ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی این پالایشگاه حدود 11 میلیون بشکه عنوان و اعلام شده با بهره برداری کامل از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا و در زمره صادرکنندگان این فرآورده ها قرارمی گیرد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس بعنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی کشور در زمینی به مساحت 700 هکتار و در سه ردیف 120 هزار بشکه ای در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. 
با بهره برداری از این پالایشگاه در20 کیلومتری غرب بندرعباس این شهرستان به مهم ترین شهر پالایشگاهی درجهان تبدیل می شود زیرا هم اکنون اضافه بردو پالایشگاه 320هزار بشکه بندرعباس و 360هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ایجاد پالایشگاه 200 هزار بشکه ای هرمز نیزدرمجاورت این دو(اواخر دولت هشتم) موافقت شده است.
به گزارش ایرنا، درهیچ کجای جهان شهری وجود ندارد که سه پالایشگاه بزرگ درکنار هم در حال فعالیت باشند و به همین لحاظ بندرعباس با سه پالایشگاه احداث شده و در حال تکمیل در مجموع باظرفیت 850 هزار بشکه در روز درحال تبدیل شدن به مرکز پالایشگاهی کشور و حتی جهان است.

نظرات کاربران