چگونگی تهیه ارز برای مسافران

بنا بر اطلاعیه شماره‌ دو بانک مرکزی مسافران فقط و فقط در گیت‌های خروجی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با ارائه گذرنامه خود و دو رسید متفاوت دریافت کنند.

بعد از اینکه دولت نابه‌سامانی‌های اخیر بازار ارز را با روش دستوری پاسخ داد، خرید دلار غیر ممکن شد. رسانه‌های رسمی کشور می‌گفتند که دلار تک نرخی شده و تنها با نرخ 4 هزار و 200 تومان مبادله می‌شود اما بررسی‌های میدانی نشان می‌داد دلاری برای خرید وجود ندارد. صف‌های مسافران، دانشجویان و حتی دلالان چهار راه استانبول را قبضه کرده بود و مردم نگران آینده خود به نظر می‌رسند. صرافی‌ها بسته‌تر شدند و اگر هم ارزی برای فروش داشتند آن را صرفا به کسی می‌فروختند که بلیط پرواز به خروج از کشور، ویزا و گذرنامه و کارت ملی همراهش بود. 

دولت بار دیگر وارد این ماجرا شد وبانک مرکزی شروع به صدور اطلاعیه‌های مختلف برای قانونمند کردن تخصیص ارز کرد. بنا بر اطلاعیه شماره‌ دو بانک مرکزی مسافران فقط و فقط در گیت‌های خروجی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با ارائه گذرنامه خود و دو رسید متفاوت ( عوارض خروج از کشور و گواهی پرداخت معادل ریالی) دریافت کنند. به عبارت ساده تر، اگر مسافرید و نیاز به ارز دارید باید قید خریدن دلار از صرافی ها را زده و سراغ یکی از شعب منتخب بانک ملی بروید.

در ابتدای امر باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب بانک ملی اقدام و در مقابل آن رسید دریافت کنید و البته فراموش نکنید که برای این خرید برای شما سقف تعیین شده است. 

همچنین و در گام بعدی باید به عنوان یک متقاضی ارز مسافرتی، عوارض خروج از کشور را به تعداد نفرات  نزد بانک ملی پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. 

فراموش نکنید پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی و در مقابل دریافت رسید و ممهور کردن گذرنامه انجام می شود البته بعد از آنکه گذرنامه شما تمام و کمال چک شده باشد. 

اما سقف دریافت ارز برای یک مسافر چقدر است؟ ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. البته میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. 

و سوال آخر شما هم احتمالا باید درباره ارزهای درمانی و دانشجویی باشد که باید بدانید  تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مقررات ارزی از طریق بانک‌های تجارت و سامان کما فی السابق ادامه پیدا می کند.

نظرات کاربران