امضای برجام و سود برای اروپایی ها

بر اساس گزارشی نوشته شده که پس از امضای برجام صادرات آلمان به ایران بیش از ۱.۵ برابر، صادرات انگلیس به ایران بیش از سه برابر و صادرات فرانسه به ایران نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش‌یافته است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان "اتوبان یک طرفه برجام به نفع اروپا" میزان واردات را پس از برجام بررسی کرده است. در این گزارش نوشته شده که پس امضای برجام صادرات آلمان به ایران بیش از ۱.۵ برابر، صادرات انگلیس به ایران بیش از سه برابر و صادرات فرانسه به ایران نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش‌یافته است.

در ادامه آمده است: بر این اساس، سال ۹۶ بهترین سال برای تجارت خارجی سه کشور بوده است، البته به نفع آنها. به‌طوری‌که در این سال صادرات آلمان ۲۱.۵ درصد، صادرات فرانسه ۸۴ درصد و صادرات انگلیس ۱۶۷ درصد رشد داشته است.

گرچه کالاهای اروپایی نسبت به مشابه چینی خود بسیار باکیفیت هستند، اما این اقلام جزء کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای که مواد اولیه بخش‌های مختلف صنعت را تامین می‌کنند، نیستند، بلکه بخش قابل‌توجهی از این اقلام، جزء اقلام لوکس، غیرضروری یا دارای مشابه داخلی چون سرکه خوراکی، اره دستی، غربال و الک دستی، سبد و حصیر بافته‌شده، انواع شامپوها، انواع صابون، ساعت دیواری، دستکش، انواع توپ ورزشی، جوهر خودکار، سر بطری، استارتر مهتابی، حشره‌کش، مکمل‌های غذایی و مواردی از این‌دست است که تولید این محصولات در داخل نیاز به تکنولوژی بالا ندارد و واردات آنها، ته‌ مانده صنایع کوچک را هم می‌تواند در ریل ورشکستگی بکشاند.

از تضمین اشتغال تا پیشنهاد کوپن غذا

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان بالا با اشاره به وعده علی ربیعی وزیر کار، مبنی بر ارائه هفت هزار میلیارد تومان برای از بین بردن فقر نوشته البته تعریف دولت از فقر با تعریفی که کارشناسان میدهند متفاوت است و همین باعث شده تا اقدام موثری صورت نگیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: برای مثال علی ربیعی در یکی از همین دیدارها در تشریح برنامه‌های فقرزدایی وزارتخانه‌اش، از تلاش برای ایجاد اشتغال تضمین‌شده برای ایتام خبر داده و گفته است امیدواریم از ظرفیت مردمی و خیرین در این عرصه استفاده کنیم. احمد میدری، معاون علی ربیعی نیز سال گذشته از تعیین خط درآمدی ۷۰۰هزار تومان برای خط فقر ملی خبر داده بود و یکی از هدف‌های این وزارتخانه را بالاکشاندن همه خانوارهای با درآمد زیر این رقم به بالای خط فقر ملی خوانده بود.

در مقابل اما کارشناسانی که در حوزه فقر تحقیق می‌کنند، اعدادی بالاتر از این را برای خط فقر تعیین کرده‌اند و خط ۷۰۰ هزار تومانی وزارت کار را نه خط فقر، بلکه خط گرسنگی می‌دانند. برای مثال وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان می‌گوید خط فقر در سال ۹۶، ۳.۵ میلیون تومان در کلان‌شهرها و ۲.۸ میلیون تومان در شهرهای کوچک برای خانوارهای سه تا چهار نفره بوده و این رقم در سال ۹۷ به پنج میلیون‌تومان نیز افزایش می‌یابد.

همین احتمال است که دسته‌ای کارشناسان اقتصادی را برآن داشته تا در اظهارنظرهایشان نه‌تنها احتمال پایان فقر را نپذیرند بلکه تأکید کنند دولت باید در سال جاری کمک‌های غذایی و بهداشتی مستقیم خود را به دهک‌های ضعیف جامعه آغاز کند

تنگنای ارزی، تصحیح موضع و گام بعدی

عباس آخوندی با اشاره به نوسانات ارزی نوشت: واقعیت این است که اقتصاد ایران با چالش‌های ساختاری شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از جمله می‌توان به چالش‌هایی چون بدهی‌های دولت، تنگنای بانکی و سیاست‌های پولی و ارزی غیرموثر و گاه اشتباه، ترازنامه‌ ناتراز برخی بانک‌ها و موسسه‌های مالی، صندوق‌های بازنشستگی، سیاست‌های مالی سردرگم و بودجه‌ انبساطی متمایل به سیاست‌های رفاهی مخرب و غیر توسعه‌ای با کسری پنهان سنگین در کنار نظام دیوانسالاری پررقیب در حوزه‌ قدرت، ناکارآمد و ضعیف از حیث ضمانت اجرایی اشاره کرد. این چالش‌ها دلیل‌های بنیادی‌تری برای ناپایداری اقتصادی و بازارهای دارایی چون ارز هستند.

 احتمال بازگشت انتظارات تورمی، نرخ‌های بالای سود اسمی به ویژه با افزایشی که در پایان سال گذشته پیدا کرد و منفی شدن حساب سرمایه از پیامدهای این چالش‌های ساختاری هستند. بی‌گمان در این بستر اقتصاد سیاسی، تهدیدها و محدودیت‌های بین‌المللی، خصومت‌های آشکار و تهاجمی ایالات‌متحده و شبکه‌های فساد داخلی نقش تشدیدکننده دارند که امکان چشم‌پوشی از آنها نیست.

آمار معنا دار پیش فروش سکه

خبرها حکایت از فروش ۸۰۰ هزار سکه با پیش‌فروش سه ماهه دارد. پیش از این نیز مقامات بانک مرکزی از فروش یک میلیون قطعه سکه در طرح پیش‌فروش یک ماهه خبر داده بودند. به این ترتیب بانک مرکزی طی دوره چند روزه حدود یک میلیون و هشتصد هزار سکه برای چهار ماه آینده پیش‌فروش کرده است.

بانک مرکزی با هدف جذب بخشی از نقدینگی سرگردان در آغاز دهه سوم فروردین پیش‌فروش سکه با سررسید یک ماهه و سه ماهه را آغاز کرده‌بود. اما به علت استقبال گسترده شهروندان از یکسو و محدودیت‌های فنی بر سر پاسخ به تقاضای شکل‌گرفته در زمان سررسید، بانک مرکزی یک هفته کاری پس از آغاز پیش‌فروش سکه، عرضه پیش‌فروش سکه یک ماهه را متوقف کرد.

<همکو:اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران