افزایش قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان بدون مجوز تخلف است

سیدمهدی مقدسی اظهار کرد: حمایت از خودروسازان از طریق گران کردن قیمت‌ها بدترین نوع حمایت از صنایع خودروسازی است.

به نظر می‌رسد دلیل فراخوانده شدن وزیر صنعت و مدیران ایران خودرو و سایپا،افزایش قیمت محصولات این خودروسازان در طول یک ماه گذشته بوده است که همین مساله، موجی از گلایه مشتریان را به دنبال داشته است.

این در حالی است که بررسی وضعیت تولید خودروها حاکی از آن است که کیفیت آنها سال به سال نه تنها بهتر نشده، بلکه از کیفیت آن‌ها کاسته شده است.

گزارش کیفیت خودروهای سواری تولیدی در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد در گروه خودروهای سواری تولیدی در سطح قیمتی پایین‌تر از ۲۵ میلیون تومان سه خودروی سایپا۱۳۱ پارس‌خودرو، سایپا۱۳۲ و سایپا۱۱۱ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در این گروه خودرو۱۳۱ تولیدی سایپا دارای دو ستاره کیفی است.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروهای تندر۹۰پلاس اتوماتیک، پژو۲۰۷ اتوماتیک، ساندرو و پارس‌تندر چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. همچنین خودروهای تندر۹۰، رانا، دناپلاس، پژو۲۰۶ و پژو۲۰۶ صندوقدار دارای سه ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه قیمتی شامل نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵، دنا، دانگ فنگ اچ سی، سورن، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تیبا‌هاچ بک دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در این میان، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که نابسامانی‌های بازار خودرو و افزایش تا 10 میلیون تومانی قیمت انواع خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت‌های خودروساز ایجاب می‌کند قانون شورای رقابت اصلاح شود تا این شورا بتواند به مسئله قیمت‌گذاری خودروهای بالای 50 میلیون تومان ورود کند.

به گفته سیدمهدی مقدسی، سقف اختیار شورای رقابت برای تعیین قیمت، 45 میلیون تومان است. یعنی این شورا برای خودروهایی که بیش از  45 میلیون تومان قیمت دارد، نمی‌تواند سیاست‌گذاری کند.

وی متذکر می‌شود: حمایت از خودروسازان از طریق گران کردن قیمت‌ها بدترین نوع حمایت از صنایع خودروسازی است.

اگرچه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته از تصویب آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو خبر داده و و بیان کرده است: به هیچ وجه با خودروسازها به صورت شعاری برخورد نمی‌کنیم.

سیدمحمود نوابی متذکر شده است: این سازمان در رابطه با قیمتی که کارخانه عرضه می‌کند، می‌تواند ورود پیدا کند، ولی قیمتی که در مبادلات بازار به وجود می‌آید، مبادلات دست دوم است که این سازمان تاثیری در آن ندارد.

وی در همین حال تاکید کرده است در صورت افزایش قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان بدون مجوز، این سازمان با ظرفیت‌های نظارتی خود با متخلفان برخورد می‌کند.

رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، رسیدگی به قیمت خودرو را رسالت این سازمان دانسته و گفته است: در ایامی که تلاطم بازار ارز مشهود است، نظارت بر انواع قیمت‌گذاری خودروها نیز به‌صورت دقیق صورت می‌گیرد.

با این وجود، افزایش قیمت خودرو، آن هم بدون ضابطه و براساس سلیقه خودروساز باعث شده تا کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و در صدد بررسی آن برآید. این هفته قرار است کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت و مدیران دو شرکت خودروساز تشکیل جلسه داده و دلایل افزایش قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

البته دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو درخصوص افزایش قیمت خودرو معتقد است: براساس مصوبه شورای رقابت افزایش قیمت خودروهای ۴۵ میلیون تومان به بالا را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده است و آن‌ها می‌توانند در هر زمان که صلاح دانستند این افزایش را انجام دهند.

به گفته احمد نعمت‌بخش، در دو سال اخیر اتفاقات زیادی در اقتصاد ایران افتاده، ارز مبادله‌ای و آزاد افزایش پیدا کرده، دستمزد‌ها نیز بالا‌تر رفته و کالاهای پرمصرفی همچون مس، فولاد نیز بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. اکنون خودروساز‌ها تصمیم گرفتند فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند که با توجه به وضعیت بازار این افزایش معقولی است و نمی‌توان گفت به مصرف‌کننده فشار می‌آید.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران