تاثیر سرمایه گذاران بر قیمت طلا

یک تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که افزایش قیمت جهانی طلا از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بیشتر به دلیل تمایل سرمایه گذاران برای خرید این فلز گرانبها بوده است.

تام برادی تحلیلگر ارشد اقتصادی شرکت معدنی نیومونت تاکید کرد: افزایش قیمت جهانی طلا از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بیشتر به دلیل تمایل سرمایه گذاران برای خرید این فلز گرانبها بوده است. بر اساس این گزارش وی افزود: گرچه نوسانات قیمت جهانی طلا در طول زمان بیشتر مربوط به تعادل بین عرضه و تقاضا است ولی تحلیل های جدید نشان می دهد که عامل اصلی افزایش قیمت طلا از سال ۲۰۱۶ تاکنون، جذابیت طلا برای سرمایه گذاری بوده است.

قیمت طلا از ۱۰۵۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۱۳۱۰ دلار رسیده است. بخش زیادی از این افزایش قیمت مربوط به تمایل سرمایه گذاران برای خرید طلا بوده است. در واقع تقاضای سرمایه گذاری طی سال های اخیر از تقاضای فیزیکی پیشی گرفته است.

وی افزود: قیمت طلا در شرایط کنونی در محدوده خاصی گرفتار شده و برای شکسته شدن این محدوده قیمتی نیاز به تشدید ریسک های سیاسی و اقتصادی است.

تنها در صورت تشدید تنش های سیاسی و اقتصادی در آمریکا یا سایر مناطق جهان می توان نسبت به افزایش قیمت جهانی طلا امیدوار بود.
خروج ترامپ از برجام به تنهایی برای تقویت قیمت طلا کافی نیست
برخی تحلیلگران و ناظران بازار بر این باورند که خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران به تنهایی برای تقویت قیمت جهانی طلا کافی نخواهد بود.

گرچه اعلام خبر مبنی بر خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شد ولی به نظر می رسد قیمت این فلز گرانبها همچنان تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار قرار دارد.

بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی تاکید می کنند که اتفاقات بیشتری باید رخ دهد که قیمت جهانی طلا بتواند به یک مسیر دائمی و بلندمدت رشد و افزایش دست یابد.

تحلیلگران بازارهای بین المللی معتقدند که اقدام ترامپ در خروج از برجام اتفاق غیرمنتظره ای نبوده و نتوانسته است بازارهای بین المللی را شوکه کند.

قیمت طلا می تواند در کوتاه مدت تا ۱۳۲۰ دلار افزایش یابد.

بارت ملک تحلیلگر ارشد موسسه تی دی اس تاکید کرد: قیمت طلا می تواند در کوتاه مدت تا ۱۳۲۰ دلار افزایش یابد ولی بازار طلا منتظر اطلاعات بیشتر و دقیق تری است تا بتواند روند صعودی قیمت را ادامه دهد.

وی افزود: باید منتظر ماند و تاثیر تحولات سیاسی جدید در عرصه بین المللی را بر بازارهای سهام مشاهده کرد. اگر تنش های سیاسی تشدید شده و شاخص سهام با کاهش روبرو شود، این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود.

بارت ملک گفت: باید منتظر اطلاعات بیشتری درباره تحریم های جدید آمریکا علیه ایران باشیم.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران