با حضور نمایندۀ انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران

برگزاری ششمين اجلاسيه كميته ملي استاندارد صنايع پليمر

ششمین اجلاسيه كميته ملي استاندارد صنايع پليمر با هدف بررسی علمي و فني پیش­نویس سه استاندارد در روز سه شنبه مورخ 1397/2/25 در سازمان استاندارد برگزار گردید.

ششمین اجلاسيه كميته ملي استاندارد صنايع پليمر با هدف بررسی علمي و فني پیش­نویس سه استاندارد در ساعت9:30 صبح روز سه شنبه مورخ 1397/2/25 در سازمان استاندارد برگزار گردید. مهندس امیر قاسمی از شرکت پارسا پلیمر شریف به نمایندگی از انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در این جلسه شرکت داشتند. در بخش نخست جلسه به بررسی پیش­نویس استاندارد مربوط به "تعيين ميزان مهاجرت نرم كننده­ها- روش آزمون" پرداخته شد. این استاندارد با هدف اندازه­گیری مهاجرت نرم­کننده­ها تدوین شده است و معادل استاندارد ISO 177 می­باشد. این استاندارد با انجام برخی اصلاحات فنی و نگارشی مورد تایید قرار گرفت.

 

بخش دوم جلسه به بررسی دو استاندارد مهم در حوزۀ پلاستیک­های دوستدار محیط زیست اختصاص پیدا کرد. در حال حاضر یکی از رسالت­های انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، شفافسازی وضعیت پلاستیک­های دوستدار محیط زیست در کشور و فراهم کردن بستر استاندار سازی این محصولات بر اساس استانداردهای معتبر دنیا می­باشد.

 

این دو استاندارد شامل دو بخش باقی­مانده از استاندارد بین المللی ISO  16620 می­باشند. این استاندارد معتبر شامل پنج بخش می­باشد که پیش از این سه بخش آن به روش معادل یکسان با شماره استاندارد ملی 22023 تهیه و تدوین شده بود و در این جلسه دو بخش پایانی (بخش 4 و 5) مورد بررسی قرار گرفتند. هدف از تدوین استاندارد " پلاستيك ها-  محتوي زيستي-  قسمت4: تعيين محتوي جرم زيستي" مشخص کردن روشی برای تعیین محتوی جرم زیستی در محصولات پلاستیکی است. این روش بر مبنای آنالیز رادیوکربن  و آنالیز عنصری است. لازم به ذکر است که جهت بررسی میزان کربن زیستی در محصولات دوستدار محیط زیست، چندین نهاد معتبر بین المللی از جمله موسسۀ وینکوته بلژیک بر اساس همین استاندارد اقدام به انجام آزمون می­کنند. این استاندارد نیز با انجام برخی اصلاحات جزئی مورد تایید قرار گرفت.

 

آخرین استانداردی که در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت، استاندارد "پلاستيك ها-  محتوي زيستي- قسمت5: اظهار نامه محتوي كربن زيستي، محتوي پليمر سنتزي زيستي و محتوي جرم زيستي" با شماره استاندارد ملی 5-22023 بود که با هدف مشخص کردن الزامات اظهارنامه ­ها  و برچسب­های  محتوی کربن زیستی، محتوی پلیمر سنتزی زیستی و محتوی جرم زیستی محصولات پلاستیکی تدوین شده است. این استاندارد نیز با اعمال اصلاحات فنی و نگارشی مورد تایید قرار گرفت.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران