ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی صرفا باید از محل فاینانس خارجی انجام شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، اعلام کرد: در نشست مشترک مدیران پتروشیمی و معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی صرفا باید از محل فاینانس و یا خطوط اعتباری خارجی انجام شود.

دکتر «احمد مهدوی» با اشاره به برگزاری نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور و مدیران و مسئولان صنعت پتروشیمی، گفت: در این نشست مشترک با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و برخی از مدیران وزارت صنعت و بانک مرکزی آخرین وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با اشاره به دستورات معاون اول رئیس جمهوری به منظور رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و افزایش حجم صادرات پتروشیمی ها به منظور انتقال بیشتر ارز به کشور، تصریح کرد: علاوه بر این هماهنگی های لازم به منظور تسهیل شرایط تامین تجهیزات یدکی، کاتالیست و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی انجام گرفت.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به آمادگی شرکت های پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی، تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست تبیین راهکارهای تامین منابع مالی و سرمایه ای طرح های دست اجرای صنعت پتروشیمی بود.
وی با یادآوری اینکه با توجه به کمبود منابع مالی، تخصیص اعتبارات از محل منابع ارزی داخل کشور باید از یک اولویت بندی هوشمندانه برخوردار باشد، اظهار داشت: در این نشست وزیر نفت پیشنهاد داد که اولویت تخصیص منابع ارزی و مالی داخلی با طرح های با پیشرفت ساخت 60 تا 70 درصد به بالا باشد.

مهدوی با بیان اینکه به عبارت دیگر تخصیص منابع ارزی داخل کشور به طرح هایی که تاکنون عملیات اجرایی آنها آغاز نشده و یا دارای پیشرفت اجرایی بسیار پائینی بوده مشمول محدودیت‌های جدیدی شد، افزود: بر این اساس ساخت طرح‌های جدید پتروشیمی صرفا باید از محل فاینانس و یا خطوط اعتباری خارجی انجام شود و تخصیص منابع ارزی داخل کشور به این طرح ها ممنوع و یا مشمول محدودیت شد.

در همین حال «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در نشست مشترک با مدیران صنایع پتروشیمی، تاکید کرده است: در حال حاضر 63 طرح در صنعت پتروشيمي و با پيشرفت 60 تا 90 درصد در دست اجرا وجود دارد، خاطر نشان كرد: براي تكميل اين طرح ها 25 ميليارد دلار منابع مالي نياز است و در قالب برنامه ششم توسعه نيز 42 طرح پتروشيمي ديده شده كه اجراي آنها 58 ميليارد دلار منابع مالي نياز دارد كه البته با تكميل اين طرح ها ظرفيت توليد پتروشيمي به 230 ميليون تن خواهد رسيد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران