بر اساس تصمیم جدید کارگروه ساماندهی;

تعدیل قیمت خوراک پتروشیمی‌ها

معاون امور صنایع وزیر صنعت تصمیمات کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی را ابلاغ کرد.

صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت تصمیمات کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی را ابلاغ کرد:

-شرکت بورس کالای ایران بر اساس میزان خرید محقق شده سال ۹۶ بعلاوه ۲۰ درصد سهمیه شرکت های معرفی شده از طریق سامانه بهین یاب را جهت حضور در تالار معاملات بورس اصلاح کند. درخواست های جدید و موارد استثنا در کارگروه ماده ۱ این صورتجلسه مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

- شرکت بورس کالای ایران به منظور واقعی سازی و تعادل در میزان تقاضای ورودی در هر عرضه هفتگی محصولات سهمیه ماهیانه متقاضیان معرفی شده از طریق سامانه بهین یاب را پس از اصلاح مطابق بند قبل این صورتجلسه به تعداد عرضه های ماهیانه تقسیم کند.

-  کدهایی که هیچگونه خریدی در ۶ ماهه دوم سال گذشته نداشته و یا بصورت متناوب و مستمر از بورس کالا خرید نکرده اند تا صحه گذاری مجدد توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه بورس کالا غیرفعال شود.

-  با توجه به کاهش شدید عرضه پلی اتیلن سنگین بادی (گریدهای bl3 و 0035) شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، تمهیدات لازم را به منظور جبران کمبود عرضه این اقلام و سایر اقلامی که با کمبود عرضه مواجه اند تا پایان خردادماه جاری معمول کند.

-  با توجه به اهمیت تولید برخی گریدها در سبد مصرفی خانوار و شبکه توزیع کالا مقرر شد اولویت تولید در مجتمع های پتروشیمی با توجه به کمبود عرضه در کارگروه ماده ۱ صورتجلسه مورد اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

- با توجه به نامه مورخ ۲۶ اردیبهشت ۹۷ معاونت امور اقتصادی و بازرگانی در خصوص صادرات مواد اولیه پتروشیمی صرفا توسط مجتمع های پتروشیمی به منظور جلوگیری از صادرات مواد خریداری شده از بورس کالا، دفتر مقررات صادرات و واردات در اسرع وقت مراتب را به گمرکات اجرایی ابلاغ کند.

-سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از فروش پریفرم و سایر مصنوعات پلاستیکی که مواد را از طریق بورس خریداری می کنند و لیکن با قیمت های حاشیه بازار به فروش می رسانند نظارت لازم را برقرار کند. در این راستا مقرر شد تشکل ها و واحدهای مصرف کننده اطلاعات لازم را جهت رسیدگی به سازمان مذکور منعکس کند.

- با توجه به تغییرات در قیمت پایه خوراک صنایع پتروشیمی و جلوگیری از کاهش حاشیه سود مجتمع های بالادستی پتروشیمی، مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری لازم جهت اصلاح قیمت خوراک مایع و گاز مجتمع های پتروشیمی را بر اساس جز ۴ بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت معمول کند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران