اجازه صادرات فقط به تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی داده شد

مسئول تنظیم بازاردفترصنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: پیرو مصوبه هیات وزیران مبنی بر تک نرخی شدن ارز، طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و صورتجلسه ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی، صادرات مواد اولیه صنایع پایین دستی از سوی واحدهای تولیدی عرضه کننده در بورس کالا و با ارائه تاییدیه رسمی به اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی محصول انجام می شود.

پس از چند هفته التهاب در بازار پتروشیمی و جولان دلالان قرار شد صدور این محصولات ساماندهی شود. پس از نوسان نرخ ارز، با توجه به عرضه محصولات پتروشیمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا، برخی دلالان به نام تولیدکنندگان بخش پایین دستی، پس از خرید ارزان محصولات از بورس کالا، آنها را با قیمت گران تر صادرات می کردند.
این اقدام دلالان از یک سو سبب شد تولیدکنندگان واقعی بخش پایین دستی پتروشیمی با کمبود مواد اولیه روبرو شوند و از سوی دیگر تولیدکنندگان بخش بالادستی و مجتمع های پتروشیمی که ارز ناشی از صادرات را وارد چرخه اقتصادی کشور می کردند، با زیان روبرو شوند.

به گزارش دوشنبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مسوول تنظیم بازاردفترصنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: پیرو مصوبه هیات وزیران مبنی بر تک نرخی شدن ارز، طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و صورتجلسه ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی، صادرات مواد اولیه صنایع پایین دستی از سوی واحدهای تولیدی عرضه کننده در بورس کالا و با ارائه تاییدیه رسمی به اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی محصول انجام می شود؛ در غیر این صورت از صادرات محموله های موضوعی جلوگیری می شود.

مرضیه طهماسبی افزود: بر اساس ابلاغ گمرک ایران و همچنین نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در صورت فقدان شرایط مورد اشاره از هرگونه صادرات محصولات پتروشیمی جلوگیری می شود.

طهماسبی تصریح کرد: شرایط بازار با توجه به روند معامله ها مثبت ارزیابی می شود و تعامل ایجاد شده میان دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی، مجتمع های پتروشیمی، بورس کالای ایران و نیز انجمن ها و تشکل ها سبب شده است معاملات با شفافیت انجام شود.

وی یادآوری کرد: اعلام دقیق نیاز واقعی بازار از سوی اتحادیه ها و انجمن های تخصصی مصرف کننده محصولات پتروشیمی می تواند بازارهای مصرف را با آرامش بیشتری همراه سازد.

در کشور ظرفیت تولید ۶۳ میلیون تنی محصولات پتروشیمی وجود دارد که با تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، ظرفیت تولید به ۱۲۰ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

همچنین با کلنگ زنی واحدهایی که طراحی آنها انجام شده است، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۸۰ میلیون تن در سال می رسد.
سالیانه بیش از ۱۳ میلیارد دلار ارز از طریق صادرات محصولات پتروشیمی به اقتصاد کشور تزریق می شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار 

نظرات کاربران