مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و برتیش پترولیوم انگلیس برای امضای قرارداد فروش نفت خام آغاز شد.

برتیش پترولیوم انگلیس مشتری نفت ایران شد

به گزارش خبرنگار مهر، پس از شرکت شل، برتیش پترولیوم دومین شرکت انگلیسی است که مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران به منظور خرید نفت خام آغاز کرده است.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم در گفتگو با مهر با تایید آغاز گفتگوها با این شرکت انگلیسی، گفته است: در صورت توافق امکان فروش نفت به شرکت برتیش پترولیوم و تامین خوراک نفت خام یکی از پالایشگاه‌های این شرکت انگلیسی در آفریقای جنوبی و یا سایر نقاط جهان وجود دارد.

در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت هم هفته جاری با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با «تینا جومت پترسون» وزیر انرژی آفریقای جنوبی بر سر قیمت فروش نفت خام در تهران، تاکید کرده است: هم اکنون بحث اصلی بر سرقیمت نفت بوده و ایران هم اعلام کرده است قیمتی را می‌پذیرد که قیمت رقابتی بازار باشد.

به گزارش مهر، در شرایط فعلی مالکیت اکثر پالایشگاه‌های نفت آفریقای جنوبی در اختیار شرکت‌های بزرگ نفتی جهان همچون شورون آمریکا، شل و برتیش پترولیوم انگلیس قرار دارد و ایران برای فروش نفت به این کشور آفریقایی باید با شرکت‌های نفتی شاغل در این کشور وارد مذاکره شود.

از سوی دیگر، قمصری مدیر امور بین الملل شرکت نفت تاکید کرده است: در صورت توافق با شرکت‌های نفتی اروپایی همچون شل و برتیش پترولیوم، ایران بخشی از نفت پالایشگاه‌های نفت در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند.

شرکت برتیش پترولیوم انگلیس در ردیف یکی از بدهکاران گازی ایران قرار دارد به طوری‌که با وجود ازسرگیری تولید گاز از میدان مشترک رهوم در دریای شمال از حدود دو سال قبل تاکنون، اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است.

این در حالی است که پیش از این با وجود تصویب تحریم‌های نفتی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس نسبت به مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان هم از گزند تحریم‌ها معاف شده بود.

نظرات کاربران