قربانی فرید، تحلیلگر و فعال بازار سرمایه:

پیش بینی ادامه دار بودن رشد شاخص بورس تا سه ماه آینده

بر اساس پیش بینی مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایق، شاخص بورس در سه ماه آینده با رشد همراه خواهد شد و پس از آن به وضعیت تعادل خواهد رسید.

 رشد بی‌سابقه شاخص کل بورس در روز گذشته برای سهامداران بورسی نوید‌بخش است و آنگونه که تحلیلگر و فعال بازار سرمایه می‌گوید پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بورس در سه ماه آینده با رشد همراه باشد و پس از آن به وضعیت تعادل برسد.

در داد و ستدهای روز گذشته بورس، شاخص کل بازهم رکورد زد و با رسیدن به قله ۱۰۲ هزار واحدی فصل جدیدی در تاریخ بازار سرمایه کشور ثبت شد. در داد و ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس سه هزار و ۳۰۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحد رسید که اتفاقی بی‌سابقه بود.

نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، گل گهر، نفت و گاز پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم و فولاد خوزستان روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شگفت‌انگیز شاخص کل بورس داشتند.

محمد‌ابراهیم قربانی فرید، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در تحلیل رشد شاخص بورس در روزهای اخیر و عبور شاخص از کانال 102 هزار واحد تصریح کرد:‌ یکی از دلایل صعود شاخص، رشد پس از یک دوره افت و رسیدن به کف بوده است. از سه ماه پیش شاخص کل با افت تدریجی همراه و به کف رسیده بود.

وی با بیان اینکه نرخ سود اوراق گواهی سپرده به 20 درصد رسیده است، عنوان کرد:‌ این شرایط موجب شد تا بخشی از نقدینگی به خرید اوراق گواهی سپرده هدایت شود و از سوی دیگر سکه و دلار نیز با افزایش همراه شد و تمایل نقدینگی به بازار سرمایه کاهش یافت.

حباب سایر بازارها نقدینگی را به بورس کشاند

قربانی‌فرید با بیان اینکه نرخ انواع سکه و خودرو در بازار با حباب همراه است، خاطرنشان کرد:‌ به نظر می‌رسد رشد قیمت سکه و ارزها و مسکن در بازار متوقف شده است و تمایل نقدینگی به بازار بورس و بخش‌های مولد اقتصادی افزایش یافته است.

وی ضمن اظهار امیدواری به آینده مثبت بازار بورس تصریح کرد:‌ حباب قیمت مسکن، سکه و دلار در ماه‌های آینده شکسته می‌شود و بازارها به سمت تعادل حرکت می‌کند و در این میان بازار بورس نیز از جمله بازارهایی است که جذابیت لازم را برای دارندگان نقدینگی خواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایق خاطرنشان کرد:‌ این امیدواری وجود دارد که نرخ سهام تمامی شرکت‌ها به صورت متعادل و عادلانه افزایش یابد و خریداران سهام بیش از 25 درصد سود داشته باشند.

رشد شاخص بورس حبابی نیست

وی با تاکید براینکه افزایش شاخص کل بورس در روزهای اخیر حباب نیست و رشد شاخص واقعی است،‌ عنوان کرد:‌ مهمتر از رشد شاخص این است که قیمت همه سهم‌ها متعادل شود.

قربانی‌فرید تاکید کرد:‌ در شرایط رشد قیمت سهام شرکت‌ها می توانند افزایش سرمایه داده و برای خود منابع تهیه کنند و تولید را نیز افزایش دهند.افزایش تولید به معنای ایجاد اشتغال و متعادل‌سازی قیمت کالاها و بازگشت اقتصاد به شرایط واقعی خود است.

وی با تاکید بر شکستن حباب قیمتی در بازارهایی که این روزها دستخوش تغییرات قیمتی شدید شده‌اند بیان کرد:‌ بازار سرمایه باید به درستی معرفی شود و برای مردم فرهنگ‌سازی شود. اگر فرهنگ‌سازی به درستی صورت گیرد مردم از عملکرد این بازار به اطمینان رسیده و سرمایه‌گذاری در آن را در بخش‌های مولد اقتصادی خواهند دانست که در نهایت رشد و شکوفایی اقتصادی به همراه دارد.

مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایق پیش‌بینی کرد شاخص بورس در سه ماه آینده با رشد همراه باشد و پس از آن به وضعیت تعادل برسد و افزود: سهام شرکت‌های خودرویی، فولادی بیشترین تاثیرات مثبت را بر رشد شاخص کل به همراه داشته است.

شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه از سایر بازارهای کالایی بیشتر است

وی با تاکید بر ضرورت شفافیت اطلاعاتی اظهار کرد:‌ شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه از تمامی بازارهای دیگر کشور بیشتر است و سرمایه‌گذاران باید تشویق شوند تا در این بازار به درستی سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته قربانی فرید گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و فراورده‌های نفتی روز گذشته با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

به گفته او نگاهی به آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد که اکثر نمادهای بورسی سبزپوش بودند . صدرنشینان جدول بیشترین افزایش قیمت‌ها پتروشیمی شیراز، آلومینیوم ایران، مارگارین، مخابرات، لیزینگ خودرو غدیر، پگاه آذربایجان غربی و توسعه معدنی و صنعتی صبانور بودند.در میان معدود نمادهای قرمز پوش بازار بانک کارآفرین، کاشی الوند، سیمان مازندارن، سیمان بجنورد، گلوکوزان، بیمه دانا و جام دارو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران