کاهش حجم تجارت ایران و ترکیه پس از تعیین تعرفه ترجیحی

رئیس­ اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهار کرد: حجم تجارت ایران و ترکیه از ۲۲ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار پس از تعیین تعرفه ترجیحی کاهش پیدا کرد.

رضا کامی با اشاره به هدف گذاری ۳۰میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه گفت:­ موانع مختلف پولی و بانکی، بیمه،​ مسائل اقامتی، مشکلات مرزی و ترانزیت تا کنون مانع از رشد حجم تجارت ایران و ترکیه است که برای عملیاتی شدن تعرفه ترجیحی ابتدا باید این مشکلات بررسی و برطرف شود.

وی با اشاره به عملیاتی نشدن ۱۵ توافق نامه موجود بین ایران و ترکیه­ افزود: در چند سال گذشته حجم تجارت ایران و ترکیه حدود ۱۰ میلیارد دلار ثابت بوده است که بخش کاهشی آن مربوط به صادرات ترکیه به ایران و بخش افزایشی آن نیز متعلق به صادرات ایران به ترکیه بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه، تعیین تعرفه ترجیحی را در تغییر حجم تجارت ایران و ترکیه بی تاثیر دانست و ادامه داد: محصولات صادراتی ایران به ترکیه شامل نفت​، گاز، روغن پایه، پتروشیمی، ​مس، روی، سرب، قیر ،خرما و محصولات صادراتی ترکیه به ایران شامل ورقهای چوبی،​ لوازم یدکی، موتورهای احتراقی​، انواع نخ،​ تجهیزات پزشکی و بهداشتی است.

کامی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از کالای صادراتی ترکیه به ایران شامل تعرفه ترجیحی نیست­ گفت: توافق نامه تعرفه ترجیحی پس از ۱۰ سال بررسی و برگزاری جلسات دو سویه متعدد عملیاتی شده و همه مسائل در آن لحاظ شده است.

وی، رقم تجارت ایران و ترکیه را در سه ماه نخست امسال بیش از ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: بیش از ۱.۵ میلیارد دلار آن حجم صادرات ایران به ترکیه و حدود ۷۵۰ میلیون دلار مربوط به صادرات ترکیه به ایران است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد صادرات ایران به ترکیه است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران