معامله اوراق سکه ها قبل از سررسید در بازار ثانویه

بانک مرکزی با ارائه طرحی جدید موجب شد که خریداران سکه‌های پیش فروش شده بتوانند قبل از سررسید خود اوراق سکه را در بازار ثانویه معامله کنند و بعد از سررسید بر اساس تعهد دولت،سکه‌های خود را تحویل بگیرند.

در شرایطی که برخی خبرها از بازار آزاد، خبر از سکه‌های ۳ میلیون تومانی می‌دهد؛ کارشناسان عموما طرح جدید بانک مرکزی موسوم به اوراق گواهی سکه‌های پیش فروش شده با استفاده از مکانیسم بورس کالا را مورد حمایت قرار داده‌اند. در واقع، طرح جدید بانک مرکزی، امکان نقد شدن سکه‌های پیش فروش شده که در بازه‌های زمانی یک ماه تا ۲ ساله انجام شد، ایجاد شده و دیگر، خریداران سکه‌ها مجبور نیستند تا زمان رسیدن موعد سررسید خود، منتظر بمانند.

به عبارت دیگر بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌های پیش‌فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند که با طراحی این بازار، قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌فروش، داده می‌شود. حامد فلاح جوشقانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص طرح گواهی سکه می‌گوید: طرح اوراق گواهی سکه طلا در واقع شرایطی را برای افرادی که سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی را خریداری کرده‌اند، فراهم می‌کند که آنها بتوانند در یک بازار ثانویه قبل از سررسید، سکه‌های خود را نقد و یا بعد از سررسید سکه‌های خود را تحویل بگیرند.

وی افزود: این طرح با هدف بازارسازی برای گواهی‌های پیش‌فروش سکه ارائه شده و این در حالی است که مردم سکه را با قیمتی کمتر از بازار نقدی خریداری کرده‌اند و اکنون می‌توانند با بازدهی مناسب به فروش برسانند. فلاح جوشقانی استفاده بانک مرکزی از مکانیسم بازار را اتفاقی مثبت عنوان کرد و افزود: در کل طرح گواهی پیش فروش سکه برای تخلیه رفتارهای سوداگرانه مفید است و ریسک نقدشوندگی را با بازدهی خوبی برای معامله‌گران، کاهش می‌دهد. وی اظهار داشت: در هر صورت، مکانیزم تمامی بورس‌ها از جمله بورس کالا برای تنظیم بازار مفید است و اینکه دولت برای تعادل بخشی به بازار سکه به سراغ بازار سرمایه آمده، می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران