راه اندازی سامانه ثبت و تایید درخواست‌های ارزی طی۱۰ روز آینده

ظرف مدت ۱۰ روز آینده سامانه ثبت و تایید درخواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری، با هدف تسهیل و تسریع و شفاف‌سازی، کنترل و پایش، نظام پاسخگویی و فرآیند مربوط به تایید و تشخیص تا رفع تعهد ارزی، راه‌اندازی می‌شود.

اردیبهشت ماه امسال و حدود ۱۵ روز پس از تصمیم دولت برای تک نرخی کردن ارز که براساس آن برای دلار یک نرخ معرفی شد و آن هم ٤٢٠٠ تومان بود و هرگونه خرید و فروش غیر از این نرخ جرم و قاچاق به شمار می‌رفت، بانک مرکزی سامانه‌ای را با عنوان نیما رسما راه‌اندازی کرد.

قرار شد سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) فضایی را برای انجام فرآیند مبادلات ارزی برای صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم آورد چراکه با توجه به اینکه بخش زیادی از تامین ارز در بازار از سوی صادرکنندگان بود و واردکنندگان نیز عمده تقاضا را تشکیل می‌دادند، روند این دو بخش در عرضه و تقاضای ارز پس از تک نرخی شدن آن تغییر کرد. چراکه واردکنندگان، ارز مورد نیاز خود را تماما از طریق ثبت سفارش و از کانال بانک‌ها انجام می‌دادند و صادرکنندگان نیز ارز خود را از فروش در بازار و به صرافی‌ها به سیستم بانکی میاوردند.

اکنون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم طبق توافق میان معاونت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سامانه ثبت و تایید درخواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری را با هدف تسهیل و تسریع و شفاف‌سازی، کنترل و پایش، نظام پاسخگویی و فرآیند مربوط به تایید و تشخیص تا رفع تعهد ارزی ظرف مدت ۱۰ روز آینده راه اندازی خواهد شد.

این موضوع را رسول سراییان - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور - اعلام کرده و با اشاره به واگذاری راه‌اندازی سامانه فرآیند ثبت و تایید درخواست‌های ارزی  محصولات و خدمات نرم‌افزاری به سازمان نظام رایانه‌ای کشور گفته است که این سامانه می‌تواند مشکلات متقاضیان ارزی در حوزه محصولات و خدمات نرم‌افزاری را حل کند.

بر این اساس این اقدام با هدف واگذاری امور مربوط به بخش خصوصی و فعالان این حوزه صورت گرفته است. سامانه ثبت در خواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری برای تسهیل و تسریع و شفاف‌سازی، کنترل و پایش، نظام پاسخگویی و فرآیند مربوط به تایید و تشخیص تا رفع تعهد ارزی راه‌اندازی می‌شود.

از این پس، همه متقاضیان درخواست‌های ارزی در حوزه محصولات و خدمات نرم‌افزاری که شامل شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات از جمله شرکت‌های نوپا (start up) و اپراتورها می‌شوند از طریق این سامانه درخواست‌های خود را ارایه می‌کنند.

 این سامانه و فرآیند اجرایی آن به گونه‌ای طراحی شده است که پس از تخصیص ارز، فرآیند مصرف و کاربرد آن نیز به طور شفاف  قابل رصد و پایش است. گروه‌های مختلف کارشناسی، فرآیند ثبت و تایید درخواست‌ها را بر اساس مبلغ درخواستی را بررسی و نتیجه آن  را به بانک مرکزی و وزارت ارتباطات اعلام می‌کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران