شفافیت پیش‌فروش اوراق سکه در بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی واقعی شدن نرخ ارز از سوی دولت ضروری است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ ارزی که برای گروه های کالایی مختلف از سوی دولت تعیین شده و نرخ بازار ثانویه اظهار کرد: در شرایط فعلی دولت باید تلاش کند باتوجه به اثراتی که جناحی شدن ارز بر قیمت کالا و خدمات گذاشته هر چه زودتر قیمت ارز واقعی شود.

وی با بیان اینکه دولت باید درخصوص بورس جلوی سوءاستفاده افراد سودجو را بگیرد گفت:  یکسری افراد محصولات بورسی مثل شمش، مس، فولاد، ورق یا محصولات پتروشیمی را خریداری کرده و باتوجه به تلاطمات بازار ارز چند روزی نگه می دارند تا نرخ آن بالاتر رود.

حاجی دلیگانی گفت: این افراد شمش را از بازار بورس خریداری کرده و به قراضه تبدیل کرده یا به کشورهایی مثل افغانستان و ترکیه صادر می کنند و با این نوع دلالی که نه جایگاه قانونی و دینی دارد در این موارد سوء استفاده می کنند و یا کالاهای ضروری مثل روغن، برنج، چای که با ارز دولتی وارد بازار می شوند با اتوبوس از کشور خارج می کنند که نظارت و جدیت هرچه بیشتر دولت در این خصوص می طلبد.

وی درخصوص پیش فروش اواق سکه نیز گفت: هرچه در بورس عرضه شود قطعا شفاف است ولی باید نوع فروش، میزان فروش و نحوه فروش به نحوی انجام شود که جلو سوء استفاده برخی از افراد سودجو گرفته شود .

وی درخصوص فروش نفت خام از طریق مکانیزم بورس پیشنهاد داد که سازمان بورس با هماهنگی وزارت نفت، نفت خام را از طریق بورس عرضه و صادر کند زیرا که در برهه های مختلف ثابت شده که بخش خصوصی بهتر می تواند دربرابر تحریم های یک جانیه آمریکا از خود مقاومت نشان دهد.

حاجی دلیگانی در ادامه گفت: اگر نقدینگی به سمت بورس بیاید سرمایه های سرگردان قدرت تخریبی اش را از دست داده و یک تهدید تبدیل به فرصت می شود.

وی در پایان افزود: تنها مسیر مستقیمی که برای این نقدینگی در کشور وجود دارد بازار سرمایه است که می تواند هم به تولید کمک کند و هم به تولید ثروت ملی کشور بیانجامد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت، قیمت طلا و سکه، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران