هند در حال یافتن راهی برای ادامه خرید نفت از ایران

دهلی نو برای جلوگیری از قطع ناگهانی واردات نفت ایران، امیدوار است با استفاده از مکانیزم پرداخت پول نفت ایران به روپیه، بتواند بدون گرفتار شدن در تحریم های آمریکا اینکار را انجام دهد.

 آمریکا و هند تاکنون هیچ گونه مذاکره ای در مورد معافیت احتمالی از تحریم های ایران انجام نداده اند، اما مقامات هندی معتقدند، به رغم اظهارات شدیدالحن اخیر مقامات آمریکایی در مورد لزوم توقف واردات نفت از ایران، هنوز در مذاکره باز است.

به گفته یک مقام هندی، دولت آمریکا احتمالا تلاش دارد قبل از آغاز هرگونه مذاکره ای بر سر اعطای معافیت، سطح انتظار کشورهای وارد کننده نفت را پایین بیاورد.

به گفته منابع مطلع، هند در جریان سفر اخیر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به دهلی نو، به این مقام آمریکایی گفته که هرگونه کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران برای هند بسیار دشوار خواهد بود. به عقیده کارشناسان، روابط ایران و هند در حوزه های مختلف از تجارت انرژی گرفته تا پروژه های مواصلاتی در جریان است و کاهش تجارت بین دو کشور می تواند به منافع بلندمدت هند لطمه بزند.

مقامات آمریکا و هند احتمالا در ماه جاری میلادی برای بررسی تبعات تحریم های ایران بر اقتصاد هند دیدار خواهند کرد. به گفته مقامات هندی، آمریکا سیگنال هایی مبنی بر احتمال اعطای معافیت برای تداوم خرید نفت ایران به میزان کمتر ارسال کرده است.

در عین حال یک مقام هندی گفت، دهلی نو خود را برای استفاده از مکانیزم پرداخت روپیه ای جهت پرداخت پول نفت ایران آماده می کند. «ما در حال هماهنگی با بانک های مرکزی ایران و هند برای آماده کردن این مکانیزم هستیم. برای این کار بیش از یک بانک هندی در دسترس است.» در دور قبلی تحریم ها، تنها بانکی یو سی اوی هند پرداخت پول نفت ایران به روپیه را انجام می داد.

هنوز مشخص نیست که آیا در صورت عدم اعطای معافیت، دولت هند همچنان بر خرید نفت از ایران اصرار خواهد داشت یا نه.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران