رئیس جمهور ایران، ارائه بسته پیشنهادی اروپا را تایید کرد

رئیس جمهور گفت: قرار است در روزهای آینده اروپایی‌ها بسته پیشنهادی خود را برای تداوم برجام ارائه کنند که در مورد آن با سران اتریش بعنوان رئیس اتحادیه اروپا گفتگو خواهیم کرد.

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران پیش از ترک تهران به مقصد برن پایتخت سوئیس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من و هیئت همراه به دعوت رؤسای جمهور اتریش و سوئیس عازم این دو کشور دوست اروپایی هستم و این سفر در پاسخ به سفر این رؤسا به تهران در سال های گذشته است.

وی با بیان اینکه برای روابط با کل اروپا اهمیت فراوانی قائل هستیم، افزود: روابط ما با اتریش به ۱۶۰ سال قبل بر می‌گردد و برای هر دو طرف اهمیت دارد. روابط با سوئیس نیز به دهه ها قبل برمی‌گردد و با هر دو کشور ظرفیت های فراوانی برای روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی داریم؛ اما از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. یکی از اهداف سفر این است که از همه ظرفیت‌ها برای روابط دوجانبه استفاده کنیم.

رئیس جمهور شرایط امروز اروپا را متفاوت با گذشته برشمرد و تصریح کرد: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه گرایی مخالفت می کند و با لحن صریح تری اعلام می کند که در مسائل منطقه‌ای، بین المللی و کشورهای تاثیرگذار همکاری خواهد کرد. توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ به میزبانی این دو کشور صورت گرفت و محل مذاکرات اغلب یا در سوئیس و یا در اتریش بود و تلاش های زیادی برای زمینه مذاکرات انجام دادند.

روحانی ادامه داد: امروز که آمریکایی ها بر خلاف تعهدات و مقررات بین المللی از برجام خارج شدند، ارتباط با اروپا و مذاکره با آنها جایگاه ویژه خود را دارد چراکه هر پنج کشور یعنی سه کشور اروپایی و چین و روسیه تلاش می کنند که برجام بدون آمریکا باقی بمانند. همه احساس می کنند که بقای برجام به نفع منطقه است و یکصدا آمریکا را بدلیل خروج از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل محکوم می کنند.

وی با اشاره به اینکه از دیروز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا به عهده اتریش قرار گرفته، اظهار داشت: با سران اتریش بعنوان رئیس اتحادیه صحبت خواهیم کرد، چراکه بنا است در روزهای آینده اروپایی ها بسته پیشنهادی خود را برای تداوم برجام ارائه کنند که در مورد آن نیز گفتگو خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: در مورد مسائل مختلفی از قبیل منطقه مانند ظلم هایی که به ملت سوریه می شود و جنایاتی که در حق مردم یمن انجام می شود مذاکره خواهیم کرد چراکه ایران می تواند نقش مهمی در ثبات خاورمیانه داشته باشد.

حجت الاسلام روحانی امضای اسناد همکاری در دو کشور در زمینه های صنعتی، بهداشت و درمان، مدیریت منابع آب و … را از دیگر برنامه های خود در این سفر برشمرد.

وی در پایان گفت: در هر دو کشور جلسه ای با حضور تجار و کارآفرینان نیز خواهیم داشت و با ایرانیان عزیز نیز در برن و وین دیدار خواهیم کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران