پزشکیان در سی امین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی:

سوق دادن دلارها و ریال های سرگردان به سمت پتروشیمی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروشیمی، نفت و گاز بزرگ ترین مزیت نسبی کشور است به شرط این که به صورت خام به فروش نرسد، افزود: هرچه این مواد به کالای نهایی تبدیل شود ارزش افزوده بیشتری برای کشور خلق می کند.

صبح امروز (چهارشنبه، 13 تیرماه) در سی امین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی حضور یافته و سخنرانی کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی توافق هسته ای در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که بحث انرژی هسته ای در مجلس مطرح بود به این جمع بندی رسیدم که صنعت هسته ای به آن شکل مزیتی برای کشور محسوب نمی شود چرا که ذخایر اورانیوم کشور مشخص بوده و حدود هزار و 200 تن است لذا آیا این هزار و 200 تن ارزش دارد که بر روی آن کار کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در بحث ذخایر نفت و گاز، ذخایر استثنایی و مزیت بالایی دارد، افزود: شاید اگر همان مقدار که به صنعت هسته ای توجه داشتیم به گاز، نفت و صنعت پتروشیمی توجه شود، می توان قدرت بیشتری در منطقه و دنیا پیدا کرد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه باید روی مزیت ها تمرکز کرد، ادامه داد: باید بیشتر روی مزیت ها و پتانسیل های کشور سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم درباره لزوم ایجاد وحدت و انسجام بین مسلمانان یادآور شد: ما امروز کمی در جامعه در بحث وحدت مشکل داریم در حالی که در شرایط کنونی وحدت و انسجام در کشور ضروری است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا افزود: ایران در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی قرار دارد که از جنگ نظامی سخت تر است لذا در این جنگ باید تمام نیروها در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی ادامه داد: برخی تصمیم هایی که تاکنون اخذ شده صحیح نبوده است اما به هر حال برای ایستادگی در برابر چنین تهاجمی باید بین تمام قوا در داخل کشور وحدت و انسجام ایجاد شود تا بتوان مزیتی پیدا کرد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه نخستین موضوع در شرایط کنونی این بوده که باید به این باور رسید که با یکدیگر متحد شویم، اظهار داشت: در شرایط کنونی ایجاد وحدت بین مجلس، دولت، سرمایه گذاران و مردم ضروری است البته نباید وعده های نادرست به مردم داد.  

وی افزود: در شرایط کنونی باید مزیت های کشور را استحصال و تمام افرادی که می توانند درگیر شوند را برای به فعلیت رساندن این مزیت ها وارد بازی کرد لذا اگر بتوان تمام بازیگران مختلف را که به آن ها نیاز داشته وارد بازی کرد می توان نتایج خوبی کسب کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 90 درصد تحقیقات در دنیا خاک می خورد، ادامه داد: در ایران شاید تنها از 5 درصد تحقیقات استفاده شود در حالی که باید دانشگاه ها را در بخش های مختلف درگیر کرده و با آن ها مشارکت کرد.

پزشکیان با بیان اینکه صنعت پتروشیمی باید از ظرفیت دانشگاهی استفاده کند، تشریح کرد: پتروشیمی ها باید برای افزایش کیفیت، کارایی و اثربخشی از بخش دانشگاهی استفاده کنند و بازیگران مختلف را بیشتر درگیر فعالیت ها کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ راهی جز سرمایه گذاری در مزیت های کشور وجود ندارد، افزود: بهترین مزیت ها منابعی بوده که در کشور وجود دارد و باید استفاده کرد لذا ایران بر روی ذخایر طلای سیاه قرار گرفته است که تنها باید بیدار شده و متوجه شود که چگونه می توان از این ذخایر استفاده کرد.

وی ادامه داد: می توان کشور را با اراده، تلاش و همت از بحران کنونی خارج کرد و تنها با تلاش می توان به نقطه مطلوب دست یافت.

پزشکیان به صنایع پتروشیمی کشور توصیه کرد که مسائل و مشکلات پتروشیمی ها را با کمیسیون انرژی مجلس در جریان گذاشته و این مسائل را با آن ها حل کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروشیمی، نفت و گاز بزرگ ترین مزیت نسبی کشور است به شرط این که به صورت خام به فروش نرسد، افزود: هرچه این مواد به کالای نهایی تبدیل شود ارزش افزوده بیشتری برای کشور خلق می کند.

وی یادآور شد: روش قانونگذاری در کشور را باید تغییر داد و اصلاح کرد چرا که نمی توان با این روش ها به نقطه مطلوب دست یافت.

پزشکیان با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا در چنین شرایطی که کالا به کشور نمی دهند می توان نخبگان را وارد کشور کرد، افزود: به نظر می رسد که می توان با ورود نخبگان به کشور و حتی نخبگانی که ایران را ترک کرده اند برخی کالاها را به جای خرید از خارج کشور در داخل تولید کرد.

وی با اشاره به نقدینگی سرگردان در جامعه ادامه داد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که به روش مختلف و یا حتی تشکیل کنسرسیوم دلارها و ریال های سرگردان را به سمت صنعت پتروشیمی سوق داد و به جای صادرات نفت و گاز خام کالای نهایی در کشور تولید کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موافق اینگونه ارتباط با دنیا نبوده و نیستم اما موافق کوتاه آمدن در برابر قلدری ها نیز نیستم لذا تمام نیروها در کشور باید کنار یکدیگر قرار گیرند چرا که سختی ها می تواند ما را بیدار کند اگر در برابر آن بایستیم.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران