بورس کالا سبب ایجاد آرامش در بازار مواد اولیه

با اجرایی شدن دستورالعمل صادراتی که صادرات محصولات پتروشیمی را تنها از مسیر تولیدکننده مجاز می‌داند، آرامش در بازار مواد اولیه از مسیر بورس کالا فراهم شد.

دستورالعمل صادراتی که صادرات را تنها از مسیر تولیدکننده مجاز می‌داند، گام مثبتی در جهت شفافیت بازار و جلوگیری از التهاب و هیجان بی‌دلیل و مخرب بوده و در راستای حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی عملیاتی شده است. این رویکرد جدید به معنی آن است که پتانسیل خرید از بازار داخلی و صادرات به‌ منظور استفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز از بین رفته و بازار از این التهاب فاصله خواهد گرفت.

این مطلب در نامه‌نگاری‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک دیده می‌شود؛ اگرچه توجه به کف عرضه‌ها در بورس کالا را باید شرط موفقیت این رویکرد جدید دانست. البته در برخی گمانه‌زنی‌ها از الزام به رعایت کف عرضه‌ محصولات پتروشیمی و فلزی سخن به میان آمده است که باید توجه بسیاری به این نکته داشت؛ چرا که ذات حمایت از صنایع داخلی از بستر عرضه مواد اولیه در بورس کالا عبور می‌کند.

بر این اساس در صورت اجرای درست این دستورالعمل‌ها می‌توان دوران درخشانی را برای حجم تولید در صنایع تکمیلی در کشور با محوریت عرضه مواد اولیه در بورس کالا تخمین زد. این در حالی است که با توجه به جایگاه صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی می‌توان از هم‌اکنون رایحه خوش تولید را در این صنایع حس کرد.

در این راستا، مدیرعامل بورس کالای ایران درباره نامه‌نگاری‌های اخیر و بویژه مدیریت حجم صادرات محصولات پتروشیمی از مسیر تولیدکنندگان اصلی گفت: به منظور حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی محدود شدن صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها یکی از رویکردهای مطلوبی است که قطعا تاثیرات خوبی بر بازار داخلی بر جا می‌گذارد.

حامد سلطانی‌نژاد افزود: بورس کالا از این تصمیم حمایت می‌کند و آن را گام مثبتی در جهت شفافیت بازار می‌داند که از التهاب و هیجان بی‌دلیل و مخرب در بازار جلوگیری خواهد کرد.

وی همچنین در مورد نامه‌نگاری‌های پیشین در مورد لزوم رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا نیز اظهار داشت: در گذشته مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و پس از تعیین کف عرضه‌ شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف قرار بر این شد که در صورت رعایت کف عرضه‌ها امکان صادرات وجود داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، درباره محصولات پتروشیمی کارگروهی در وزارت صنعت تشکیل شد و بورس کالا آمارهای عرضه و اختلاف بین عرضه انجام شده و کف عرضه تعیین شده را به این کارگروه اعلام می‌کند. در مورد صنایع فلزی نیز همین روال با کمی تفاوت پیگیری شد که در نهایت الزام به صادرات محصولات تنها از طریق تولیدکننده اصلی یا نماینده آن در چارچوب‌های خاص خود به اجرا درآمده است.

وی در مورد کف عرضه‌های تعیین‌ شده محصولات پتروشیمی اظهار داشت: در گریدها و گونه‌های محصولات پتروشیمی کف عرضه‌ها تعیین شده است، ولی دلایلی همچون ورود شرکت‌های بزرگ به فاز تعمیر و نگهداری یا بروز مشکلات پیش‌بینی ‌نشده فنی، موجب شده تا در برهه‌هایی از زمان کف عرضه‌ها به این دلیل رعایت نشود که بعضا در روال فعالیت در بازار اخلال ایجاد کرده است.

سلطانی‌نژاد افزود: این شرایط نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد که در راستای فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان این که از رویکرد صادراتی جدید حمایت می‌کنیم، اضافه کرد: با بررسی عرضه‌های انجام شده و رعایت کف عرضه‌ها برای شفافیت بیشتر بازار تلاش خواهیم کرد و باید لزوم رعایت کف عرضه‌ها را با احتساب فازهای تعمیر و نگهداری مورد ارزیابی دقیق قرار داد.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اجرا شدن دستورالعمل‌های صادراتی انتظار داریم تا بازار در روزهای آینده شرایط بهتری داشته و تعادل بیشتری را شاهد باشیم.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران