جایگزین کردن نفت ایران بجای نفت آمریکا در خریدهای آینده پکن

بر اساس گفته های یکی از مدیران پالایشگاه پتروشیمی دونگ مینگ، خرید نفت خام از آمریکا توسط این پالایشگاه متوقف شده است و احتمال جایگزین کردن نفت ایران بجای نفت آمریکا در خریدهای آینده مطرح شده است.

به نقل از روزنامه ژاپن تودی، وی در مصاحبه با رسانه ها و بدون اشاره به نام این شخص گفت: دولت چین قصد دارد تعرفه هایی بر روی نفت وارداتی از آمریکا در نظر گیرد و در زمینه خرید نفت بعد از این بر آفریقای غربی و خاورمیانه از جمله ایران متمرکز خواهد شد. با استمرار تنش ها و نبرد تجاری میان چین و آمریکا بحث جایگزین کردن نفت ایران بجای نفت آمریکا در خریدهای آینده پکن مطرح شده است.

به گفته وی، دولت چین روی خرید نفت بیشتر از خاورمیانه متمرکز می شود و مساله افزایش تعرفه ها بر روی نفت وارداتی آمریکا نیز در حال بررسی است.

همچنین جان دریسکول رییس شرکت مشاوره ای انرژی جی تی دی گفت: تامین نفت، برای چین یک مساله حیاتی است. سیاست این در قبال آن را اجرا می کند و هراسی از اعمال تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی ندارد. این موضوع مطرح است که این کشور خرید نفت از آمریکا را متوقف کند و بجای این، نفت مورد نیاز را از ایران خریداری کند و به هیچ وجه هم از تحریم ها و تهدیدهای واشنگتن مرعوب نمی شود.

بنابراین گزارش،پالایشگاه های ژاپنی هنوز تصمیم خاصی نگرفتند و دولتمردان کماکان در حال گفت و گو با آمریکا برای گرفتن معافیت ها هستند. فعلا خرید ها ادامه دارد و فعالیت ها عادی است و تا ماه اکتبر رایزنی ها با دولت آمریکا ادامه می یابد تا این کشور معافیت های لازم را بدست آورد.

آمریکا هم با توجه به جنگ تجاری با چین و احتمال شروع تعرفه بر روی نفت صادراتی به دنبال بازار دیگری برای نفت است و حاضر شده است تخفیف هایی هم برای خریدار در نظر گیرد.اگرچه تعرفه روی نفت وارداتی آمریکا به چین اعمال نشده است اما نفت جزو اقلامی است که در فهرست انتظار تعرفه ها قرار دارد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران