امریکا در حال باختن جنگ تجاری

به گفته ی پروفسور دانشگاه یال آمریکا ، آمریکا به شدت به کالاهای کم هزینه چینی وابسته است و این کشور در حال باختن جنگ تجاری است.

استفان روچ پروفسور دانشگاه یال آمریکا در شبکه تلویزیونی CNBC اعلام کرد: آمریکا در مسیر از دست دادن جنگ تجاری در مقابل چین است.

روچ گفت: در حال حاضر آمریکا به شدت به کالاهای کم هزینه چینی وابسته است تا بتواند نیازهای آمریکا را برآورده کند.

صحبت‌های این پروفسور دانشگاه یال پس از اعمال تعرفه 200 میلیارد دلاری آمریکا روی کالاهای چینی مطرح شده است. روز جمعه آمریکا روی 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی تعرفه 10 درصدی گذاشت.

به گفته این استاد دانشگاه، آمریکا به بهانه کسری تجاری با چین اقدام به تعرفه‌گذاری روی کالاها می‌کند تا به گفته خودش موازنه‌ای در تجارت کالا ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: اما اکثر اقتصاددانان بر این باورند که در محاسبات کسری تجاری نمی‌توان روی یک یا چند مؤلفه انگشت گذاشت.

جنگ تجاری آمریکا و چین چند هفته‌ای است آغاز شده، ابتدا این جنگ با تعرفه‌گذاری روی فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا آغاز شد و پس از آن اقدامات پینگ پونگی از سوی آمریکا و چین ادامه یافت تا آخرین اقدام توسط آمریکا روز جمعه تعرفه‌گذاری روی 200 میلیارد دلار کالای چینی بود.

البته پیش از این هم روی آمریکا روی 34 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه گذاشته بود که پاسخ‌های متقابلی نیز از سوی چین داشت. چین هم روی کالاهای آمریکایی به همان نسبتی که آمریکا تعرفه اعمال کرد، محدودیت ایجاد کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران