توقف صادرات نفت ایران به شرکت‌های ژاپنی از ماه آینده

به گفته ی منابع آگاه، پالایشگاه های ژاپنی احتمالا در ماه اوت بارگیری محموله های نفتی از ایران را متوقف خواهند کرد.

در حالی که واشنگتن همچنان سیگنال های ضد و نقیضی در مورد امکان معافیت مشتریان نفتی ایران از تحریم ها ارسال می کند، پالایشگاه های ژاپنی احتمالا در ماه اوت بارگیری محموله های نفتی از ایران را متوقف خواهند کرد و در نتیجه خرید نفت ژاپن از ایران در ماه بعدی به حداقل خواهد رسید.

منابع آگاه گفتند، تعدادی از پالایشگاه های ژاپنی که به صورت معمول از ایران نفت وارد می کنند، برنامه ای برای بارگیری نفت از ایران در ماه اوت ندارند.

این منابع افزودند، عدم وجود بارگیری های برنامه ریزی شده در ماه اوت بدان معناست که ژاپن احتمالا در این ماه تنها چند تک محموله نفتی که در ماه جولای بارگیری شده اند از ایران تحویل خواهد گرفت.

به گفته این منابع، 2 سوپرتانکر حامل نفت ایران، که هر دو در اوایل ماه جولای بارگیری شده اند هم اکنون در راه بنادر ژاپن هستند و قرار است اواخر ماه جولای به مقصد برسند. اما یکی از این سوپرتانکرها ممکن است در ماه اوت بار خود را تخلیه کند.

واردات نفت ژاپن از ایران به این دلیل در حال کاهش است که حداقل چند شرکت کشتیرانی ژاپنی به دلیل تحریم های دولت آمریکا تصمیم گرفته اند هیچ محموله نفتی ایران را که در ماه اوت یا پس از آن بارگیری خواهد شد نپذیرند.

یک خریداری ژاپنی نفت ایران در این باره گفت: «ما (در مورد خرید نفت از ایران) موضع بی طرفی داریم... اگر شرکت های کشتیرانی (نفت ایران را) بارگیری نکنند، ما هم از این کشور واردات نخواهیم داشت.»

مقامات ارشد دولت آمریکا در طی هفته های اخیر، اظهارات متناقصی را در مورد امکان معاف شدن مشتریان ایران از تحریم های نفتی علیه این کشور به زبان رانده اند.

منابع مطلع همچنین گفتند، شرکت های کشتیرانی ژاپنی پس از شنیدن سخنان هفته گذشته وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر بررسی درخواست های معافیت از تحریم های ایران، رویکرد محتاطانه خود را تغییر دادند. یک شرکت کشتیرانی ژاپنی هم گفته، هیچ درخواستی از پالایشگاه های ژاپنی برای حمل نفت ایران پس از ماه جولای دریافت نکرده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران