فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با تاکید براینکه راهکار برون‌رفت صدرا از مشکلاتی که به دلیل مدیریت نامناسب در گذشته داشته، همکاری دولت و بانک‌ها است، گفت: صدرا آینده روشنی دارد و در گام اول ساخت 10 سکوی نفتی است.

اولویت شرکت صدرا تکمیل 10 سکوی نفتی پارس جنوبی/ مشکلات صدرا رفع می‌شود/ جدول زمان‌بندی تکمیل پروژه‌ها

خبر گذاری فارس - سعید مؤذنی: سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) امروز از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که در صنایع کشتی‌سازی ، فراساحل و ساخت سکوها و جکت‌های نفتی است، در بوشهر بازدید کرد.

در این بازدید فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) از نزدیک در جریان مشکلات و نیازهای شرکت صدرا قرار گرفت. ضمن اینکه با متولیان و مسئولان این شرکت صنعتی جلساتی برگزار کرد.

سردار عبداللهی امروز از فازهای مختلف ساخت کشتی و ساخت سکوهای نفتی در جزیره صدرا بازدید کرد.

در جزیره صنعتی صدرا دو پروژه عمده سکوسازی و کشتی‌سازی اجرا می‌شود.

در حال حاضر سکوهای نفتی فازهای پارس جنوبی در این شرکت صنعتی در حال ساخت است. در این شرکت صنعتی که بیش از 70 درصد سهام آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا است، در حال ساخت است.

به عنوان مثال سکوهای SPD1 و SPD2 در توسعه میدان گازی پارس جنوبی فاز یک توسط صدرا ساخته شد و در فازهای 4 و 5 پارس جنوبی نیز 2 سکو توسط صدرا ساخته شده‌اند.

همچنین هم اکنون سکوهای مسکونی و نفتی P4 و Q4 به کارفرمای فلات قاره در جزیره صدرا در حال ساخت است که P4 پنجاه و پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت Q4 هشتاد درصد است.

در این 2 پروژه حدود 208 میلیون دلار صدرا هزینه کرده است و حدود 150 میلیون دلار دیگر برای به پایان رساندن آن نیاز است.

بنابراین گزارش، در این بازدید فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در جلسه با مدیران صدرا با اشاره به نام‌گذاری سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان کرد: امسال حرکت همه ما باید نسبت به سال گذشته متفاوت باشد؛ لازم است راهبردها را در نام‌گذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری به دقت دنبال کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی کشور در مقابل تهدیدها و نیازها، گفت: 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره در کشور وجود دارد که باید برای تکمیل آن اهتمام ورزید.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فازهای پارس جنوبی در توسعه اقتصاد کشور بسیار مؤثر است، گفت: در فازهای پارس جنوبی 10 پروژه داریم که 25 میلیارد دلار در آنها هزینه کرده‌ایم و 4 میلیارد دلار دیگر برای تکمیل آن لازم داریم که در صورت تکمیل سالانه 40 میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت در تامین مالی گفت: کارفرما وظیفه تامین مالی دارد و ما هم باید به عنوان پیمانکار به بهترین وجه و با دقت و سرعت عمل کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: سیستم‌های غلط بوروکراسی اداری و مالی موجب بروز مشکلاتی برای پیمانکاران می‌شود.

سردار عبداللهی همچنین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تاکید بر اینکه صدرا را می‌توان از این وضعیت نجات داد، گفت: خروج صدرا از وضعیتی که به دلیل مدیریت‌ نامناسب گذشته در آن به سر می‌برد، امکان پذیر است، اما همکاری دولت و بانک‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی دولت هم باید به عنوان پیمانکار بیشتر همکاری کند، گفت: 17 هزار و 300 میلیارد تومان از دولت طلب داریم؛ ما در قالب اوراق 23 تا 25 درصدی پول به جاهایی مثل صدرا می‌رسانیم، اما باید دولت هم به ما کمک کند.

وی به پروژه‌های در دست اجرای جزیره صدرا اشاره کرد و گفت: 10 سکوی نفتی مربوط به فازهای 13،17،18، 22 و 24 پارس جنوبی برای ساخت در اختیار صدرا است؛ این 10 سکو گلوگاه و نقاط بحرانی فازهای پارس جنوبی است که باید هر چه زودتر تکمیل شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: امیدواریم در ساخت این پروژه‌ها بر اساس برنامه زمانبندی شده پیش ببریم؛ در منطقه بوشهر پتانسیل بالایی در زیرساخت‌های کشتی‌سازی و سکوسازی وجود دارد، ضمن اینکه از نظر تجهیزات و ماشین‌آلات خاص و نیروی انسانی کارآمد شرایط این استان بسیار مناسب است.

سردار عبداللهی اظهار داشت: اگر بخواهیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم، قطعا جایی برای اقدام و عمل همین منطقه بوشهر و صدرا است که می‌تواند از مصادیق اقدام و عمل باشد.

وی گفت: وقتی به دنبال اشتغال هستیم باید ابتدا زیرساخت‌ها را با هزینه‌های بسیار آماده کنیم و سپس به بررسی توجیه اقتصادی آن بپردازیم، اما در صدرا زیرساخت‌ها آماده است.

وی تاکید کرد: به راحتی می‌توانیم پروژه‌های سکوهای نفتی فازهای پارس جنوبی را در صدرا به پایان برسانیم و بستر اشتغال مناسبی در منطقه ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: صدرا حتی امکان انجام پروژه‌های پیچیده‌تر را به لحاظ سابقه فعالیت در ساخت سکو، جکت، کشتی و دکل دارد.

وی تاکید کرد: از این پس دیگر در قبال صدرا در قرارگاه خاتم کوتاهی نمی‌شود و مشکلی که به دلیل مدیریت‌های نامناسب قبلی ایجاد شده بود، به تدریج در این شرکت بزرگ رفع خواهد شد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) گفت: اولین گام ما برای صدرا ارائه جدول زمان بندی است که ابلاغ شده است و باید مطابق برنامه زمان بندی شده پیش برویم.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه‌های ساخت سکوهای نفتی در صدرا گفت: اگر در پارس جنوبی 20 میلیارد دلار هزینه شده است یا پالایشگاه در منطقه خشکی ساخته شده، حفاری چاه‌ها انجام گرفته و خطوط انتقال کار شده است، چنانچه این سکوها آماده نشود، آن سرمایه عظیم پارس جنوبی بهره‌ور نخواهد شد. در این راستا اولویت ما در صدرا تکمیل پروژه ساخت سکوها است.

سردار عبداللهی افزود: با توجه به بستر مناسب صدرا اولویت دوم ما تبدیل این شرکت صنعتی دریایی به کارگاهی بزرگ برای فازهای توسعه‌ای آینده‌ای کشور نظیر پارس شمالی است که این با ایجاد مجموعه‌های کوچک و مشارکت خارجی امکان‌پذیر است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) افزود: همچنین کشتی‌سازی جزو برندهای اول صدرا است که باید توسعه یابد و تعمیرات اساسی کشتی‌ها نیز به این سیستم افزوده شده و توسعه یابد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بیان کرد: متاسفیم برای زمانی که صدرا دچار مشکلات بود، تبدیل صدرا به مجموعه‌ای اشتغا لزا در اولویت ما است که این همکاری دولت و بانک‌ها را لازم دارد.

وی بیان کرد: دولت باید توان ویژه‌ای بگذارد تا این سرمایه عظیم زمینه انسانی آن باقی بماند و اطمینان می‌دهیم، بستری ایجاد کنیم که مشکلات صدرا رفع شود.

سردار عبداللهی اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دنبال اشتغال زایی است، 150 هزار نفر در حال حاضر به صورت مستقیم در پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانیباء فعال هستند.

وی تاکید کرد: در جزیره صدرا هم تلاش می‌کنیم اشتغال زایی ارتقا یابد، از افراد بومی منطقه بیشتر استفاده شود و اطمینان می‌دهم در آینده صدرا حتما افق روشنی دارد.

نظرات کاربران