پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در هفته منتهی به تحریم‌ها

محمد حسین بابالو گفت: احتمالا در هفته منتهی به تحریم‌ها با جهش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد اما پس از آن باتوجه به چیزی که در گذشته رخ داده است می‌توان پیش‌بینی کرد که شاید افزایش جهشی در قیمت‌ها تکرار نشده و آرام‌آرام بازار رو به ثبات برود.

بسیاری از فعالان اقتصادی دلهره هفته‌های آتی را داشته و منتظرند که مشخص شود پس از تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی به چه سمتی خواهد رفت و بی ثباتی بازار به ویژه بازار ارز به چه نحوی ادامه پیدا می‌کند.

چهارشنبه هفته گذشته اتاق ایران میزبان جمعی از تولیدکنندگان و تحلیلگران صنعت پلاستیک و پلیمر بود تا به بررسی وضعیت کسب و کار و هم اندیشی به منظور ارائه راه حل و رفع مشکلات این صنعت پرداخته شود. کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها که برگزار کننده این مراسم بود از یکی از تحلیلگران روزنامه دنیای اقتصاد دعوت کرده بود تا وضعیت صنعت پلاستیک و پلیمر و همچنین وضعیت کلان اقتصادی کشور را بررسی نماید.

محمد حسین بابالو، خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد تحلیل و پیش‌بینی‌ای در این مورد ارائه داشت که وضعیت نوسانات و ثبات بازارهای کشور به ویژه بازار ارز به چه صورت خواهد بود. او در همین خصوص تاکید کرد: اکنون حدود ۵ هفته است که موتور محرک بازار کشور تنها «جوهای روانی» بوده است. یکی از این بازارها، بازار دلار است اما نگاه مردم به طور معمول به سمت بازار سکه است چرا که بازار واقعی‌ای برای دلار وجود ندارد ولی سکه بازار ملموس‌تری برای مردم است به همین دلیل شاهد افزایش قیمت‌ شدیدی در بخش سکه و طلا نسبت به دیگر بخش‌ها بوده‌ایم. ذهنیت بازار کنونی با چراغ راهنمای «جو روانی» حرکت می‌کند که این باعث غیر واقعی شدن همه بازارها می‌شود. بابالو ادامه داد: من احتمال می‌دهم که ما در آخرین نقاط رشد قیمت‌های جو روانی باشیم. به این معنا که اگر دولت بتواند به نوعی جو روانی موجود را مدیریت کند قیمت‌ها مدیریت می‌شوند.

او همچنین در مورد چند هفته آینده پیش‌بینی کرد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که وقتی قرار است که اتفاقی خاص مانند تحریم در کشور رخ بدهد ما با نوسانات و ناآرامی قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز مواجه می‌شویم اما وقتی موعد رخداد آن اتفاق سرمی‌رسد، بازار کم‌کم آرام می‌گیرد. یعنی بحث تحریم پیشاپیش تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد و وقتی تحریم‌ها اجرا می‌شود کم‌کم بازار رو به آرامی می‌رود. ذات بازارها و سیالیت بازارهای نقدینگی هم مزید بر علت می‌شود.

این خبرنگار همچنین تاکید کرد: احتمالا در هفته منتهی به تحریم‌ها با جهش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد اما پس از آن باتوجه به چیزی که در گذشته رخ داده است می‌توان پیش‌بینی کرد که شاید افزایش جهشی در قیمت‌ها تکرار نشده و آرام‌آرام بازار رو به ثبات برود. بازار نیز پتانسیل بیشتری برای افزایش نرخ ارز ندارد. بابالو در پایان گفت: البته همه این‌ها تحلیل و پیش‌بینی است و ممکن است اتفاقات دیگری رخ بدهد. فاکتورهای بسیاری نیز بر این موضوع تاثیر دارند، مسائل بین‌المللی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، تغییرات احتمالی مدیران دولتی در این میان ممکن است تاثیر گذار باشد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران