به گفته پایگاه آماری صندوق بین المللی پول؛

در چهار سال آینده ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد/ سقوط  آمریکا از مقام نخست

به گفته پایگاه آماری صندوق بین المللی پول، تا چهار سال دیگر چین نخستین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود و ایران نیز با سه پله صعود در رده پانزدهم بزرگ ترین اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت.

ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ با تولید ناخالص اسمی داخلی بر اساس شاخص قدرت خرید به ارزش ۱۶۴۴.۷۱ میلیارد دلار، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان بوده است. این رقم برای سال جاری و سه سال آینده نیز افزایشی خواهد بود و ایران تا پایان سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار خواهد توانست به اقتصادی ۲ تریلیون دلاری تبدیل شود و تولید ناخالص داخلی آن بر اساس شاخص قدرت خرید به ۲۰۹۵.۱۱ میلیارد دلار برسد.

بر اساس همین گزارش، چین تا پایان آن سال با تولید ناخالص داخلی ۳۲۱۱۰.۵۳ میلیارد دلار، بزرگ ترین اقتصاد جهان خواهد بود و آمریکا و هند با ۲۳۰۴۴.۷۸ میلیارد دلار و هند با ۱۳۸۶۱.۰۱ میلیارد دوم، دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهند بود.

ژاپن که هم اکنون سومین اقتصاد بزرگ جهان است به رده چهارم می‌رود و آلمان در رده پنجم جای خواهد گرفت. بر همین اساس، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس و فرانسه در رده های ششم تا دهم بزرگ ترین اقتصادهای جهان بر اساس قدرت خرید تا پایان سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

مکزیک، ترکیه، ایتالیا و کره بالاتر از ایران در رده های یازدهم تا چهاردهم قرار خواهند داشت و اسپانیا، عربستان، کانادا، مصر و تایلند، جایگاه شانزدهم تا بیستم را از آن خود کرده اند.

لازم به ذکر است حجم تولید ناخالص داخلی کشورها عمدتا به دو روش شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی (بر اساس ارزش جاری) و شاخص برابری قدرت خرید محاسبه می شود که در روش دوم تغییرات نرخ ارز حساب نمی شوند.

به گفته صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ براساس روش اول حدود ۴۳۲ میلیارد دلار (حدود یک چهارم روش اول) بوده است. 

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران