افتتاح 2 پتروشیمی جدید تا پایان سال جاری

بر اساس گفته های مدیرعامل گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان: پیش بینی می‌شود دو طرح پتروشیمی‌های ایلام و لردگان تا پایان سال با بودجه ٤.٥ میلیارد دلاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در نشست خبری با بیان اینکه تامین تجهیزات ماشین‌آلات پیچیده برخی از طرح‌های پتروشیمی دارای پیشرفت بیش از 90 درصد تامین شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون پیشرفت ساخت طرح توسعه پتروشیمی ایلام و طرح پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان به بیش از 90 درصد رسیده است. با وجود اعمال برخی از محدودیت‌ها تمام تجهیزات این دو طرح تامین شده بطوری که دو دستگاه از کمپرسورهای پیچیده و حساس طرح پتروشیمی لردگان پس از خرید از یک کشور خارجی از مسیر بندرعباس وارد کشور شده است.

رسول اشرف‌زاده در ادامه با اشاره به امضای قرارداد ساخت و تامین منابع مالی پتروشیمی 300 هزار تنی دهدشت اظهار داشت: تفاهمنامه ساخت این پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن دنا هفته جاری به ارزش تقریبی 280 میلیون یورو با پیمانکاران ایرانی امضا شده است.

وی با بیان اینکه قرار است فاینانس و منابع مالی این طرح پتروشیمی توسط بخش خصوصی از دو مسیر فاینانس‌های اروپایی و آسیایی تامین شود، تاکید کرد: علاوه بر این مذاکراتی با صندوق توسعه ملی به منظور استفاده از منابع ارزی این صندوق هم برای تامین مالی پتروشیمی دهدشت انجام شده است.

اشرف‌زاده در ادامه با بیان اینکه کل مذاکرات متعلق به تامین مالی پتروشیمی دهدشت در مدت زمان حدود 40 روز انجام شد، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت پتروشیمی دهدشت تکمیل زنجیره ارزش در مسیر خط لوله اتیلن دنا بوده بطوری که خوراک گاز پس از تبدیل به اتان در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به پتروشیمی گچساران و سپس پتروشیمی دهدشت انتقال داده می‌شود.

وی از تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از سیاست‌های کلان در صنعت پتروشیمی یاد کرد و افزود: بر اساس این سیاست کلان قصد داریم همزمان با ساخت و تکمیل طرح توسعه پتروشیمی ایلام اجرای یک واحد تولید پلی‌تروپیلن را در دستور کار قرار داده‌ایم بطوری که هم‌اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز این واحد پتروشیمی هم تامین شده است.

اشرف‌زاده همچنین از برنامه‌ریزی به منظور تکمیل زنجیره ارزش بنزین تیرولین در ادامه توسعه پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت: علاوه بر این ساخت یک مجتمع 500 هزار تنی تولید پلی اتیلن هم در گچساران انجام شده که تاکنون موافقتنامه اصولی آن در هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام گرفته است.

وی در ادامه از ساخت اولین پارک پتروشیمی کریستال ملامین در قالب طرح توسعه پتروشیمی ارومیه توسط بخش خصوصی خبر داد و یادآور شد: ساخت این پارک کریستال ملامین حتی در شرایط تحریم با توجه به در دست بودن تکنولوژی قابل انجام بوده که اجرای آن اشتغال قابل توجهی را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران