با تاکید وزیر نفت و در اولویت قرار گرفتن توسعه میادین مشترک نفتی و گازی قرار است با بهره برداری از میدانی مشترک به خصوص میدانی نفتی غرب کارون روزانه 550 هزار بشکه از طریق این میدانین به تولید نفت کشور افزوده شود.

آخرین وضعیت توسعه میادین غرب کارون/ 550 هزار بشکه به تولید نفت افزوده می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر گزاری فارس با تاکید وزیر نفت و در اولویت قرار گرفتن توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و همچنین با تصویب طرح توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون توسط شورای اقتصاد در سال 93 قرار بر این است ظرفیت تولید نفت کشور طی چهار سال روزانه 550 هزار بشکه افزایش یابد.

ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود حدود 28 میدان مشترک گازی و نفتی با کشورهای همسایه دارد که تنها بخش کمی از این میادین در بخش ایرانی آن به تولید رسیده‌ است و  این در حالی است که کشورهای همسایه با حداکثر ظرفیت ممکن در حال برداشت نفت و گاز از این مخازن مشترک هستند.

در کنار آن، سیال بودن و ساکن نبودن این منابع در کنار نبود قواعد و مقررات بین‌المللی شفاف شرایط برداشت شرکا را سخت تر کرده و این امر موجب شده است تا هر روز بخشی از سهم ایران در این میادین به غارت برود. 

میادین آزادگان، یاران و یادآوران که در محدوده غرب کارون و در جوار مرزهای عراق قرار گرفته‌اند، جزو مهم ترین و دست نخورده ترین میادین ایران به شمار می روند که موسوم به میادین مشترک غرب کارون هستند.

با هدف سهولت عملیات و توسعه میادین، این سه میدان بزرگ به پنج میدان تقسیم شده است؛ به این صورت که میدان آزادگان و میدان یاران هر کدام دو بخش شمالی و جنوبی دارند که عملاً پنج پروژه را شامل می شود.

عراق درست در سوی مقابل و در خاک خود، از این مخزن مشترک میدانی به نام مجنون دارد و از یازده سال قبل تا کنون هر روز هزاران بشکه از نفت این میدان را استحصال کرده است. اما در تمام این سال‌ها ایران به سبب مشکلاتی از قبیل تحریم،‌ کمبود منابع مالی و دسترسی‌نداشتن به تکنولوژی‌های روز دنیا نتوانسته است با کشور رقیب یعنی عراق رقابت معقولی داشته باشد.

هرچند ایران طی این مدت برخی از این میادین را توسعه داده و حتی به تولید زودهنگام نیز رسانده بود، اما به علت تحریم و نابسامانی مدیریتی، نتوانسته بود که همپای عراق، این میادین را توسعه داده و به بهره برداری برساند.

*میدان نفتی آزادگان

میدان نفتی آزادگان، که دارای دو بخش شمالی و جنوبی است، یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است که سال 1376 کشف شده و در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر در یکصد کیلومتری غرب اهواز و منطقه‌ای به نام دشت آزادگان واقع شده است.

این میدان نفتی که در بخش عراق از آن با نام مجنون یاد می‌شود، براساس تحقیقات و لرزه‌نگاری‌های موجود حدود 33 میلیارد بشکه نفت خام با ضریب بازیافت 6 درصد را در خود جای داده است. این در حالی است که سال 1378 نیز لایه جدیدی در آن میدان به ظرفیت 2.2 میلیارد بشکه کشف شده است.

با توجه به اطلاعات و آماری که وزارت نفت اعلام کرد، تولید نفت در این میدان نفتی از سال 1378 با ظرفیتی حدود 25 هزار بشکه آغاز شده و هم اکنون به میزان تقریبی 52 هزار بشکه در روز ادامه دارد.
این شرایط در حالی است که توسعه میدان آزادگان در سمت عراق توسط غول نفتی رویال داچ شل با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می‌شود و این کشور کمپانی‌های نفتی چینی ازجمله شرکت ملی نفت چین را به همکاری طلبیده است.

عراق از شهریور سال ١٣٩2 تنها از میدان مجنون که بخشی از میدان آزادگان جنوبی محسوب می‌شود  روزانه 185 هزار بشکه نفت استخراج کرده و امیدوار است این میزان را بزودی به 400 هزار بشکه در روز برساند.

میدان نفتی آزادگان همان طور که یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان شناخته شده، تاکنون یکی از خبرسازترین میادین نفتی مشترک ایران با کشورهای همسایه نیز بوده است. هرچند این نوع اخبار مربوط به مناقشات مالکیتی نبوده و در این زمینه تقریباً مشکلی وجود ندارد، اما بحث توسعه و بهره برداری در این میدان همواره یکی از اصلی ترین مناقشات داخلی کشورمان شناخته شده که تازه ترین آن، اخراج شرکت چینی سی ان پی سی از منطقه یاد شده از سوی وزیر نفت به دلیل کارشکنی‌های متعدد و وقت کشی بوده که باعث عقب ماندن کشورمان در برداشت از این میدان مشترک شده است.

*میدان یادآوران

به گزارش فارس میدان یادآوران نیز از دیگر میادین مشترک منطقه غرب کارون است که بر اساس برنامه زمان‌بندی قرار بود سال  92 طرح افزایش تولید نفت این میدان مشترک به حدود 50 هزار بشکه در روز عملیاتی شود.

میدان یادآوران، از میدان های نفتی مشترک ایران است که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. حجم نفت درجای این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می شود. میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می شود.

*میدان نفتی یاران

میدان نفتی یاران نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که در بخش یاران شمالی شرکت ملی نفت ایران همچنین میزان نفت درجا را معادل 998 میلیون بشکه تخمین زده است که با احتساب ضریب بازیافت 5.3 درصد حدود 52٫48 میلیون بشکه نفت خام این میدان قابل استحصال خواهد بود،‌اما عراق همچنان در برداشت از میادین مشترک از ایران جلوتر است و این در حالی است که گفته می‌شود هیچ اولویتی بالاتر از توسعه میادین مشترک نفت و گاز در وزارت نفت وجود ندارد.

بر این اساس توسعه فاز اول میدان یاران شمالی از پیشرفت 30 درصدی برخوردار شده است. میدان یاران جنوبی در ١٣٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق (محدوده طلاییه) در جنوب غرب کشور قرار دارد.

با اجرای طرح توسعه میدان مشترک یاران جنوبی، روزانه ٥٠ هز ار بشکه نفت از این میدان از امسال برداشت می شود.

بنابراین گزارش، اگرچه میدان آذر در غرب کارون جای نگرفته است اما جزو مهم ترین میادین غرب کشور به شمار می رود که حفاری چاه های آن با تکیه بر توان داخل در حال انجام است.

نظرات کاربران