حذف ارز دولتی از تمامی معاملات بورس کالا و جایگزینی آن با ارز آزاد

 یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اطلاعیه بورس کالا در خصوص انجام معاملات رینگ صادراتی بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا گفت: این موضوع موجب از میان رفتن فضای دلالی و سفته‌بازی در معاملات خواهند شد .

رضا خانلو در خصوص انجام معاملات رینگ صادراتی بورس کالا بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا گفت: صادرات محصولات و کالاهای مختلف با ارز دولتی به معنای دادن یارانه به طرف‌ها و خریداران خارجی است که به نوعی می‌توان از آن به عنوان دادن تسهیلات به خریداران خارجی نام برد . 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به همین دلیل انجام معاملات رینگ صادراتی بورس کالا بر مبنای نرخ خرید ارز سامانه سنا اقدامی درست و بجا در این رابطه است. وی با بیان اینکه معاملات محصولات و کالاها باید با قیمت واقعی دلار محاسبه شود اذعان داشت: واقعی‌سازی قیمت‌ها به ویژه در زمینه محصولات صادرت‌ محور علاوه بر جلوگیری از خروج منابع داخلی و ایجاد رانت و سود برای عده‌ای خاص، موجب می‌شود تا مصرف‌کننده داخلی و سهامداران داخلی نیز از این موضوع نفع ببرند .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا پیش از ابلاغ و اجرای این دستورالعمل محصولاتی که در رینگ صادراتی بورس کالا مورد عرضه و صادرات قرار می‌گرفتند با ارز 4200تومانی معامله می‌شدند، اما در حال حاضر ارز آزاد جایگزین ارز دولتی در این معاملات شده است .

وی تاکید کرد: پیامد چنین اتفاقاتی به طور قطع مثبت است، چرا که در نهایت فضای دلالی و سفته‌بازی در معاملات حذف خواهند شد. این گزارش می‌افزاید: بورس کالای ایران هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی این بازار از این پس بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا محاسبه خواهد شد . 

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران