دلال‎بازی پتروشیمی‎ها اینبار با ایجاد شرکت های فرعی!

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: شنیده می شود که پتروشیمی ها شرکت های فرعی را ایجاد کرده اند و محصولات پتروشیمی را به این شرکت ها می دهند تا این شرکت ها به صورت آزاد محصولات را فروخته و زیان های انباشته خود را جبران کنند.

اسدالله قره‌خانی با بیان اشاره به اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نامنظم است، گفت: پتروشیمی‌ها یک روز محصولات را عرضه کرده و یک روز عرضه نمی‌کنند، همچنین برخی مواد را در بورس عرضه و برخی مواد را عرضه نمی‌کنند که در روزهایی که محصولات را در بورس عرضه نمی‌کنند به دنبال افزایش قیمت هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پتروشیمی‌ها 5 درصد قیمت فوب خلیج فارس را با بازی با این سیاست‌ها از بین می‌برند، افزود: در بخش عرضه محصولات پتروشیمی و تعیین قیمت در بورس مشکل وجود دارد، همچنین از بخش تحویل ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما که توسط دولت تعریف شده خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه به میزانی که محصولات پتروشیمی صادر می‌شود ارز در سامانه نیما عرضه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در فعالیت پتروشیمی‌ها مشکل نیست، ادامه داد: بیش از 80 درصد پتروشیمی‌ها در دست هلدینگ‌ها است یعنی در واقع دولتی هستند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس با بیان اینکه عمده سهامداران هلدینگ خلیج فارس صندوق‌های بازنشستگی نفت، تامین اجتماعی و سهام عدالت هستند، اظهار داشت: هلدینگ ساتا مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و تاپیکو مربوط به تامین اجتماعی و کارکنان دولت است که عمدتا مدیران آن دولتی هستند.

وی افزود: دولت می‌تواند قاعده‌ای برای پتروشیمی ها تنظیم کند که بر اساس آن قاعده رفتار خود را سیاست‌گذاری کنند تا مشخص شود که پتروشیمی‌ها چه میزان صادر کرده و چه میزان پیمان سپاری کرده‌اند.

قره خانی با بیان اینکه باید مشخص شود که چه میزان ارز پتروشیمی‌ها به کشور بازگشته و آیا این ارز در سامانه نیما قرار گرفته است یا خیر، ادامه داد: در حال حاضر پتروشیمی‌ها ارز خود را در بازار ثانویه می فروشند و براساس 4 هزار و 200 تومانی ارز خود را عرضه نمی کنند، اما با این حال وسوسه می شوند که در بازار آزاد  ارز خود را عرضه کنند.

وی تاکید کرد: شنیده می شود که پتروشیمی ها شرکت های فرعی را ایجاد کرده اند و محصولات پتروشیمی را به این شرکت ها می دهند تا این شرکت ها به صورت آزاد محصولات را فروخته و زیان های انباشته خود را جبران کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در بخش فولاد، فلزات رنگین و پتروشیمی ها وضعیت مشابه یکدیگر است، افزود: در صحبتی که با وزیر صنعت داشته ام، شریعتمداری عنوان کرد که دولت سیاست جدیدی را اتخاذ کرده تا در مکانیزمی که محصولات پتروشیمی در گذشته در بورس عرضه می شده تغییراتی ایجاد شود و دلالان و واسطه هایی که در این بین وجود دارند خود به خود به صورت طبیعی حذف شوند.

وی ادامه داد: در مکانیزم جدید دیگر شرایط اینگونه نیست که سقف قیمتی وجود داشته باشد و افراد محصولات پتروشیمی را خریداری کرده و پس از دوره ای احتکار، در بازار آزاد با قیمت بالاتر می فروشند.

قره خانی با بیان اینکه  پتروشیمی ها عنوان می کنند که در گذشته تقاضا برای پت یا پلی اتیلن ترفتالات حدود 250 هزار تن بوده است، بیان داست: در حال حاضر و طی ماه های گذشته تقاضاهایی که برای پت یا پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی اعلام شده بالغ بر 2 میلیون تن است که این افزایش نشان می دهد که واسطه به میدان آمده اند و شخصی که در گذشته پروانه ای داشته و هم اکنون کارخانه ای ندارد معامله بورسی انجام می دهد چراکه سود به همراه دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با سیاست جدید دست واسطه ها در صنعت پتروشیمی کوتاه شده و مواد به مصرف کننده های اصلی که صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند می رسد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران