هدف آمریکا از تحریم‌ ایران

ترامپ ادعا می‌کند هدف تحریم‌ها تغییر رفتار ایران در داخل و خارج مرزهاست. اما رفتار آمریکا بسیاری از کارشناسان و کشورها را به این نتیجه رسانده که هدف اصلی، تغییر سریع رژیم حاکم بر ایران است.

 در چهار ماه اخیر که آمریکا از پیمان هسته‌ای ایران خارج شده تدابیر مختلف برای فشار بر ایران اتخاذ شده و ترامپ تلاش کرده است به هدف خود یعنی وادار کردن ایران به مذاکره مجدد بر سر طیفی وسیع از موضوعات برسد. دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از چند هفته دیگر آغاز می‌شود و از پیش تحریم‌ها لطماتی به اقتصاد ایران وارد کرده است.

ترامپ ادعا می‌کند هدف تحریم‌ها تغییر رفتار ایران در داخل و خارج مرزهاست. اما رفتار آمریکا بسیاری از کارشناسان و کشورها را به این نتیجه رسانده که هدف اصلی، تغییر سریع رژیم حاکم بر ایران است. اروپایی‌ها معتقدند تغییر حکومت ایران به امنیت منطقه خاورمیانه و جهان لطمه وارد خواهد کرد. آنها همچنین مایل نیستند دنباله‌رو آمریکا محسوب شوند. اما سوال مهم همواره این بوده که آیا فشارهای اقتصادی می‌تواند به تغییر رفتار ایران منجر شود. پاسخ اکثر تحلیلگران به این سوال منفی است زیرا نه تنها تحریم اقتصادی به تنهایی به چنین نتیجه‌ای منجر نمی‌شود، بلکه این بار آمریکا بدون همراهی جامعه جهانی در مسیر اعمال فشار بر ایران حرکت کرده است. تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها لطمات بزرگی به اقتصاد ایران وارد می‌کند اما آمریکا نیز دچار انزوا شده است. پیش‌بینی می‌شود ترامپ به اقدامات خود علیه ایران ادامه دهد، اما در هفته‌های آینده ممکن است تغییراتی در مواضع دو طرف به‌وجود آید. در مطالب حاضر به اهداف گروه اقدام ایران، تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ایران، آنچه احتمالا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد گذشت، زیان‌های آمریکا از اعمال تحریم علیه ایران و تاثیر تحریم‌ها بر بازار نفت اشاره شده است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران