افزایش تولید MTBE در صنایع پتروشیمی ایران و توقف واردات این محصول

مدیرعامل شرکت شیمی بافت گفت: تولید در پتروشیمی شیمی بافت سال گذشته 24 هزار تن نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و MTBE بیشتری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده شده است و خاطر نشان کرد، در سال 96 اولین سالی بود که واردات MTBE متوقف شد. 

مهندس «سید محسن شمس» درباره آخرین وضعیت تولید در این مجتمع پتروشیمی، گفت: میزان تولید پتروشیمی شیمی بافت پارسال حدود 83 هزار تن بوده و 92 درصد ظرفیت اسمی برای تولید مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شیمی بافت با اعلام اینکه تولید در پتروشیمی شیمی بافت سال گذشته 24 هزار تن نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و MTBE بیشتری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده شده است، تصریح کرد: البته پتروشیمی شیمی بافت و بندرامام هر دو این محصول پتروشیمیایی را به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عرضه می کنند و در سال 96 اولین سالی بود که واردات MTBE متوقف شد. 

این مقام مسئول با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری همزمان با تولید و مصرف بنزین به تبع آن تولید MTBE هم افزایش یافته است، بیان کرد: با توجه به روند صعودی تولید بنزین در کشور، تولید بیشتر بنزین پالایشگاه‌های نفت کشور قطعا به اکتان افزاهایی همچون MTBE نیاز بیشتری دارند.

وی در تشریح مهمترین برنامه های تولیدی پتروشیمی شیمی بافت در سال 97 هم توضیح داد: برای سال 97، ظرفیت تعریف شده 96 هزار تن بوده منوط به اینکه بتوانیم خوراک مورد نیاز را تامین کنیم.

شمس با یادآوری اینکه خوراک مورد نیاز پتروشیمی شیمی بافت از پنج منبع اصلی تامین می‌شود که اصلی ترین منبع تامین خوراک پتروشیمی بندرامام و امیرکبیر بوده که خوراک را با خط لوله منتقل می‌کنند و همچنین پالایشگاه نفت آبادان، پتروشیمی‌های تبریز و شازند از دیگر تامین کنندگان خوراک هستند، تاکید کرد: در کنار برنامه‌ریزی به منظور تامین خوراک، اقدامات موثری به منظور تامین کاتالیست هم انجام شده و مشکلی در تامین کاتالیست و سایر پیش نیازهای تولید وجود ندارد.

گفتنی است، پتروشیمی شیمی بافت پس از پتروشیمی بندرامام با ظرفیت تولید سالانه حدود 150 هزار تن، دومین تولیدکننده بزرگ MTBE در صنعت پتروشیمی ایران بوده که برای سال 97 برای تولید 164 هزار تن محصول شامل MTBE و رافینیت دو برنامه ریزی کرده است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران