توضیح یکی از مدیران شرکت ملی پتروشیمی؛

احتمال تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ نیما

روز گذشته نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا اعلام شد. این فهرست که حدود عصر دیروز منتشر شد، شوک بزرگی به صنعت پلاستیک و پلیمر بود. افزایش شدید قیمت‌های پایه، ابهام توام با نگرانی زیادی را به تولیدکنندگان کشور منتقل کرده است.

روز گذشته نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا اعلام شد. این فهرست که با تاخیر فراوان، حدود عصر دیروز منتشر شد، شوک بزرگی به صنعت پلاستیک و پلیمر بود. افزایش شدید قیمت‌های پایه، ابهام توام با نگرانی زیادی را به تولیدکنندگان کشور منتقل کرده است. همزمان با انتشار کتبی دستور وزیر مبنی بر تعیین قیمت‌های پایه براساس میانگین ۴ هفته‌ای، پیش‌بینی می‌شد که این افزایش غیر منطقی قیمت‌ها در بورس رقم زده شود و انجمن ملی نیز طی نامه‌ای به این موضوع اعتراض خود را اعلام داشت. اما با بی‌توجهی به نظر صنعتگران و تولیدکنندگان، بند ۳ دستور وزیر صنعت اجرایی شد. بر همین اساس با مهندس روح‌اله وحید کیانی، رییس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار پتروشیمی دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت‌وگویی کردیم. 

وحیدکیانی در خصوص این افزایش شدید قیمت‌ها توضیح داد: این بند سوم دستور وزیر است که به ما ابلاغ شده است و ما آن را اجرا کردیم. قبول دارم که قیمت‌ها افزایش زیادی داشته اند و در برخی گریدها مثل PET قیمت‌ها از ۶ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده اند.

وی در ادامه گفت: اما باید در نظر داشت که این اقدام برای «تعدیل قیمت» است. به هرحال برای اینکه پایه ۴۲۰۰ تومان به قیمت بازار برسد باید یک سناریو پیش گرفته می‌شد که قیمت تعدیل شود. وزیر نیز این سناریو را در نظر گرفته است.

وی در ادامه در خصوص این که در هفته جاری، محصولات پتروشیمی با چه قیمتی عرضه می‌شوند، تاکید کرد: قیمت‌های هفته جاری بر پایه همان ۴۲۰۰ تومان اعلام خواهد شد و هفته بعد باید از وزیر صمت استعلام بگیریم که به چه شکل قیمت گذاری کنیم و تکلیف چیست. باید ببینیم بعد از اینکه خوراک پتروشیمی‌ها به نرخ نیمایی بدل شده، تکلیف این بند به کجا خواهد رسید. ممکن است قیمت پایه نیز بر اساس نرخ نیما تعیین شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران