مزایای راه‌اندازی و توسعه بازارهای مشتقه برای محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است به دلیل نوسانات قیمت کالاها در کشور که ناشی از تغییرات نرخ ارز است، راه‌اندازی و توسعه بازارهای مشتقه برای محصولات مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی می‌تواند به فعالان این بازارها قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دهد.

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص پوشش ریسک معاملات در بازارهای کالایی که از نوسانات نرخ ارز ناشی می‌شود، گفت: در بورس کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، معامله کالاهای بورسی عمدتا به‌صورت قراردادهایی از نوع آپشن و آتی انجام می‌شود که این امر به تعادل و ثبات بازارها کمک زیادی می‌کند.

بهادر شمس افزود: گسترش این ابزارها در بورس کالای ایران نیز زمینه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش قدرت نقدشوندگی و نیز قدرت برنامه‌ریزی بلندمدت را برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.همچنین، پوشش ریسک برای تولیدکنندگان، بنگاه‌های اقتصادی و نیز فعالانی که قصد دارند از این کالاها استفاده کنند، یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی این نوع از قراردادها است؛ چرا که این افراد می‎‌توانند پیش‌بینی کنند که با توجه به قیمت‌ها در بازار، سرمایه‎گذاری خود را کاهش یا افزایش دهند؛ همچنین مصرف‎کنندگان کالاهایی که در بورس عرضه می‎شود، می‎توانند با استفاده از این ابزارها نسبت به تامین مواد اولیه و همچنین میزان تولید خود پیش‎بینی ۳ماهه، ۶ ماهه یا حتی یکساله داشته باشند. از سوی دیگر، این ابزارها کمک خواهند کرد که سرمایه‌‎ها راکد نشوند و هزینه‎ها نیز افزایش پیدا نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین، از آنجا که در بازار ایران نوسانات ارزی به مراتب مشاهده می‌شود، بازار سرمایه ایران نیز باید از این ابزارهای مالی برای معاملات کالاهای استراتژیک مانند فولاد و پتروشیمی استفاده کند، این در حالی است که ممکن است در این راستا مسائل فقهی پیش آید و اگر کمیته فقهی بتواند این مسائل را سریع‎تر به نتیجه برساند، اتفاقات بهتری در بازار صنایع مهم کشور مانند زنجیره فولاد، پتروشیمی و... رخ خواهد داد.این کارشناس بورس و بازار سرمایه به لزوم افزایش سواد مالی در این زمینه نیز اشاره داشت و گفت: تجربه سال‎های اخیر نشان می‌دهد که برای استفاده از چنین ابزارهای جدیدی که هم پوشش دهنده ریسک هستند و هم خود ریسک بالایی دارند، نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری است. در این راستا، معاملات آپشن و آتی که از انواع دیگر ابزارهای معاملاتی پیچیده‌تر هستند، طبیعتا نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی بیشتری در بازار دارند و زمان بیشتری را هم در بازار و بورس و سایر ارکان برای آشنایی، آموزش و فعال‌سازی سایر زیرساخت‌ها در این بازار برای انجام معاملات باید در نظر گرفت.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران