رئیس سازمان برنامه و بودجه خبرداد

طراحی ۱۲ بسته حمایتی برای خنثی‌سازی و تقلیل تحریم‌های آمریکا

رئیس سازمان برنامه و بودجه از طراحی 12 بسته حمایتی برای خنثی‌سازی و تقلیل تحریم‌های آمریکا خبر داد.

 محمدباقر نوبخت، عصر شنبه (21 مهرماه) در نشست رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که دولت 12 بسته حمایتی را برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا طراحی کرده است، گفت: این موارد در سازمان برنامه و بودجه به دقت بررسی شد که تحریم‌های آمریکا در چه حوزه‌هایی اعمال می‌شود.

وی افزود: در مرحله نخست بررسی کردیم هر یک از دستگاه‌های موجود و وزارتخانه‌ها ممکن است با این تحریم‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چه آسیب‌هایی ببینند و برای مقابله با آن چه برنامه‌ای داشته باشند که در بسته‌های طراحی شده تکلیف دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مشخص شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: همچنین بررسی کردیم این تحریم‌ها چقدر بر بودجه و منابع آن اثر می‌گذارد و ما چه منابعی را تا پایان امسال و سال آینده در بودجه خواهیم داشت، یعنی در حالت‌های مختلف بررسی کردیم با احتساب فروش همین 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت که در بودجه آمده است چه درآمدی خواهیم داشت و اگر فروش نفت به یک میلیون و 900 هزار، یک میلیون و 500 هزار یا یک میلیون بشکه تقلیل یابد به چه ترتیب باید عمل کنیم. در این باره در بسته‌های طراحی شده مشخص کردیم با این حالت‌ها، باید مصارف کشور چگونه تنظیم شود.

وی عنوان کرد: بررسی کردیم برای حالتی که در تحریم‌ها نوسان نرخ ارز ادامه یابد، در زمینه سیاست‌های مالی چگونه عمل کنیم تا آثار این تحریم‌ها در معیشت مردم تقلیل یابد که در بسته طراحی شده برای این بخش پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت.

نوک تحریم‌های جدید آمریکا نفت است 

فریدون حسنوند نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ابعاد جدید تحریم‌ها ایجاد جنگ روانی و تنوع این جنگ است، گفت: باید در موضوع ارز و مسائل اقتصادی ثباتی ایجاد شود تا سازمان برنامه و بودجه به دنبال اجرای تصمیم‌ها باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نوک تحریم‌های جدید آمریکا نفت است که باید نقش کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌ویژه کمیسیون انرژی برای خنثی سازی این تحریم‌ها دیده شود.

وی با بیان این‌که کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و دولت باید کنار یکدیگر قرار گیرند، تصریح کرد: مصوبات شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه باید اطلاع‌رسانی شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران