تسلط دلالان و واسطه گران عامل آشفتگی در بازار محصولات پتروشیمی

مدیر عامل سابق هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در خصوص تنظیم بازار مواد پتروشیمی و تحویل این مواد به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی گفت: به اعتقاد من تمام آشفتگی هایی که در روزهای پیشین در بازار مواد ومحصولات پتروشیمی بوجود آمد، ریشه در مشکلی چندین ساله دارد. سال هاست بازار با تسلط دلالان و واسطه گران از این سوداگری ها تاثیر می پذیرد و همه را گرفتار خود می کند.

زمانی که بورس پول نقد را برای محصول مورد معامله خود طلب می کند و تولید کننده پایین دست چنین پولی در اختیار ندارد، دلالان با وجوه نقد خود وارد بازار خرید و معامله می شوند و مواد مورد نیاز تولید صنایع پایین دستی را می خرند و بعدتر آن را به قیمتی گران تر به تولیدکنندگان می فروشند و تولید کنندگان نیز خیال می کنند که این پتروشیمی ها هستند که محصولاتشان را گران تر کرده اند.

عادل نژاد سلیم مدیر عامل سابق شرکت پتروشیمی خلیج فارس در خصوص تنظیم بازار مواد پتروشیمی و تحویل این مواد به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی گفت: به اعتقاد من تمام آشفتگی هایی که در روزهای پیشین در بازار مواد ومحصولات پتروشیمی بوجود آمد و کار را به جایی رساند که قیمت این محصولات هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده مصنوعات بسیار بالابرود، ریشه در مشکلی چندین ساله دارد و بنظر می رسد کسی هم نیست که بتواندآن را حل کند. سال هاست بازار با تسلط دلالان وواسطه گران از این سوداگری ها تاثیر می پذیرد و همه را گرفتار خود می کند.

نژاد سلیم ادامه داد:واقعیت این است که پتروشیمی ها محصول خود را تولید و به بازار عرضه می کنند و بدینوسیله نیاز داخل کاملا تامین می شود و هیچوقت این نیاز با صادرات دچار مشکل نمی شود. در نتیجه نمی توان تقصیرها را متوجه پتروشیمی ها دانست.

وی اضافه کرد:وقتی درکشور دستور داده می شود که مواد تولیدی پتروشیمی ها باید تحویل بورس داده شود نمی توان مشکل را از ناحیه پتروشیمی ها دانست. من خود آمارهایی را در خصوص بورس دیده ام که مرا شگفت زده کرده است، چرا که مثلا می دیدم در مواردی2هزار تن محصول عرضه شده اما در مقابل 500 تن تقاضا موجود بوده که این باهم نمی خواند و گاهی می بینید این 500 تن به دو میلیون تن تقاضا می رسد و عرضه ای در این اندازه وجود ندارد.چنین وضعیتی نشان دهنده یک بهم ریختگی است که پتروشیمی ها در آن نقشی ندارند.

مدیرعامل سابق شرکت پتروشیمی خلیج فارس افزود:در بسیاری از مواقع در اخبار و گزارشات شنیده ایم که محموله هایی در لب مرزها از مواد پتروشیمی به عنوان قاچاق کشف شده است.به اعتقاد من این پتروشیمی ها نیستند که قاچاق می کنند.آنها صادرات دارند و نیازی به قاچاق ندارند.باید رد این موضوع را درجاهایی مثل بورس پی گرفت که دلالان تحت عناوین مختلف به آن نفوذ می کنند.البته سازوکار نحوه قاچاق ها چندان روشن نیست و معلوم نیست که این مواد به چه شکلی قاچاق می شوند.

نژاد سلیم ادامه داد: یک مشکل دیگراین است که بورس پولش را نقد می خواهد و از آنجا که بسیاری از صنایع پایین دستی چنین پول نقدی ندارند، طبعا افسار خرید و فروش به دست واسطه ها می افتد، چون آنها نقدینگی دارند و سریع کالا را می خرند و هرکار بخواهند با آن می کنند.آنها این محصولات را بعدتر با قیمتی گران تر به تولید کنندگان پایین دستی می فروشند و پس از آن است که تولید کنندگان هم تصور می کنند که این پتروشیمی ها هستند که محصولات را افزایش قیمت داده اند.

وی افزود:من در زمانی که مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر بودم خود از تعاونی ها می خواستم که لیست خریداران واقعی محصولات را به من بدهند و مستقیما خودم در اختصاص مواد اولیه وارد می شدم و بر پایه نیاز هرکدام، محصول به آنها تحویل می دادم و این اتفاقات فعلی هم به وقوع نمی پیوست.

مدیر عامل سابق هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس همچنین تاکید کرد:پتروشیمی ها آرزو دارند که محصولاتشان بدست مصرف کننده واقعی برسد.با این حال معلوم نیست چگونه سررشته کار بدست دلالان می افتد.در بورس چه اتفاقی می افتد.اصلا چرا باید در بورس موضوع اجباری باشد؟ چرا کسی به این موضوع نظارت دقیق و جدی ندارد؟ اگر وزارت "صمت" مسئولیت این کار را دارد آیا نباید با کارشناسانش در بورس حضور داشته باشد تا این مشکلات بوجود نیاید؟

وی در پاسخ به این پرسش که بورس هم از خود رفع تکلیف می کند و می گوید بر اساس فهرستی که وزارت"صمت" به آنها داده است وارد عمل معامله می شود ودر انتخاب مشتری نقشی ندارد، و بنابر این معلوم نیست که مسئول سروسامان دادن به این ماجرا کیست، گفت: به طور حتم نهادهای ناظر و مسئول مثل وزارت "صمت" باید به شکلی جدی کارشناسان خود را در موضوع دخیل کنند و به کار بورس نظارتی بسیار دقیق داشته باشند تا دلالان از شکاف های موجود سوء استفاده نکنند. بورس همواره باید توسط نهادهای مسئول مورد کنترل قرارگیرد که معلوم شود آن شرکت یا فردی که خریدار است آیا واقعا پروانه و مجوز تولید دارد که دارد محصول را تحویل می گیردیا خیر. این موضوع باید دنبال شود تا صحت و سقم کار تولید کنندگی خریداران از پیش معین شده باشد.

نژاد سلیم در خاتمه گفت: به اعتقاد من این مشکل چندان ربطی به نوسانات نرخ ارز ندارد چرا که این موضوع از قدیم در بازار وجود داشته و دردسر ایجاد می کرده است.

 گفتنی است: قرار است همایش معرفی تعاونی های توزیعی و میزان بازار توزیع این تعاونی ها و  نقش تعاونی های توزیعی در اقتصاد مقاومتی و سطح صادرات معرفی تعاونی های توزیع در حوزه پترشیمی ۲۵ مهر ماه در سالن حافظ، مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران