با توجه به اینکه تغییرات قیمت های جهانی زیاد نبوده، محاسبه نرخ دلار می تواند در بررسی قیمت های پایه برای فردا تاثیر گذار باشد.

حرکت دست به عصای خریداران در بازار پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران قیمت های پایه محصولات پتروشیمی که هر دو هفته یکبار از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی براساس نرخ محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و دلار در بازار داخلی تعیین می شود، فردا اعلام خواهد شد.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، نوسانات قیمت نفت و قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی اندک بوده است و از این رو به نظر نمی رسد فردا با تغییرات بسیار زیادی در تعیین قیمت های پایه روبه رو شویم.

این در حالی است که در بازار داخل با توزیع فراوان کالاهای پتروشیمی روبه رو هستیم و از این رو روند قیمت ها در بازار داخل با کاهش در هفته گذشته روبه رو بوده است.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ کاهش قیمت ها در بازار داخل بیش از حد مورد انتظار بوده و به نظر می رسد که واقعی نباشد؛ چرا که در بازارهای جهانی افت قیمت ها محدود بوده است.

اما در بازار داخل به دلیل وجود محموله های از پیش خریداری شده و احتمال افت قیمت های پایه برای هفته جاری، اکثر خریداران ترجیح دادند با احتیاط بیشتری وارد معاملات هفته گذشته شده و خریدهای خود را به هفته جاری و پس از اعلام قیمت های پایه موکول کنند.

این در حالی است که در هفته گذشته در بازار پتروشیمی، تمامی گریدهای پلی اتیلن ترفتالات بطری پتروشیمی تندگویان، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰ پتروشیمی امیرکبیر، پلی اتیلن های سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی شازند و امیرکبیر، پلی پروپیلن های شیمیایی ۲۳۰ پتروشیمی مارون و نویدزرشیمی، پلی اتیلن سنگین EX۵ و F۷۰۰۰ پتروشیمی جم و ایلام با قیمت پایه معامله شده و بخشی از تناژ عرضه ها وارد سیستم مچینگ شد.

به این ترتیب حجم معاملات در هفته ای که گذشت ۲۲ هزار و ۷۵۰ تن رقم خورد که به اعتقاد کارشناسان این بازار احتیاط معامله گران را نشان می دهد.

نظرات کاربران