در جلسه کارگروه تنظیم بازار چه گذشت؟

ورود ارگان های نظارتی به قانون‌شکنی اخیر پتروشیمی‌ها

رئيس هیات مدیره انجمن ملی روز گذشته(چهارشنبه) در جلسه‌ کارگروه تنظیم بازار گفت: هفته گذشته کاری غیرقانونی صورت گرفت که باید به آن توجه شود. دستور وزیر صنعت در مورد حذف سقف رقابت چند نکته داشت که تنها نکاتی که به سود پتروشیمی بود اجرا شده است. در این بخشنامه، رعایت کف عرضه مطرح شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد اتفاق دیگری رخ داده است.

روز گذشته(چهارشنبه) جلسه‌ کارگروه تنظیم بازار تشکیل شد که یکی از دستورهای این جلسه بحث «تجدید نظر در فرمول قیمت‌گذاری پتروشیمی در بورس» بود. بیوک صحاف امین، رئیس هیات مدیره انجمن ملی نیز در این جلسه حضور داشت. وی در همین خصوص به گفت: حدود ۴۰ دقیقه زمان جلسه به این موضوع اختصاص داده شده بود. پس از صحبت‌های رئيس ستاد تنظیم بازار و گزارش آقای دکتر عشقی از بورس، بنده نیز گزارش خود درباره فرمول قیمت‌گذاری پتروشیمی ارائه کردم.

رئيس هیات مدیره انجمن ملی در ادامه توضیح داد: من در این گزارش گفتم که هفته گذشته کاری غیرقانونی صورت گرفت که باید به آن توجه شود. دستور وزیر صنعت در مورد حذف سقف رقابت چند نکته داشت که تنها نکاتی که به سود پتروشیمی بود اجرا شده است. در این بخشنامه، رعایت کف عرضه مطرح شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد اتفاق دیگری رخ داده است. وقتی کف رعایت نشود، رقابت در مورد آن گرید افزایش می‌یابد. تحت شرایطی که فرمول قیمت‌گذاری، میانگین ۴ هفته‌ای باشد، با این شیوه می‌توان میانگین را افزایشی کرد و قیمت‌ها به صورت سرسام آوری بالا می‌رود که متاسفانه همین اتفاق هم رخ داده است.

وی همچنین عنوان کرد: سپس بر لزوم اجرای سیستم تشویق و تنبیه برای رعایت کف عرضه پتروشیمی ها تاکید کردم. از سوی دیگر، این گلایه را نیز مطرح کردم که قیمت‌های پایه براساس دستور وزیر صورت گرفته که ما هنوز نتیجه‌ای از سازمان حمایت درخصوص نامه انجمن ملی ندیده‌ایم که پیگیری و استفسار کنند که چرا این اتفاق رخ داده و چنین فرمولی در شرایط ناآرام اقتصادی کشور، به اجرا گذاشته شده است.

مهندس صحاف در پایان، خروجی جلسه امروز ستاد تنظیم بازار را چنین شرح داد: آقای سینکی معاون وزیر صنعت تاکید کرد که نامه وزیر کامل اجرا نشده و این تخلف است، بنابراین باید ارگان‌های نظارتی به این موضوع رسیدگی کرده و مشخص شود که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. آقای سینکی به شدت از این قانون گریزی گله‌مند شد و گفت که این موضوع از دستور جلسه خارج شده و به شورای اقتصاد برود تا مشخص شود اگر پایه قیمت‌گذاری نیمایی شود چه پیامد و نتیجه‌ای دارد. این کاری که بدون توجه کارگروه تنظیم بازار رخ داده اقدامی «خود رای» و بدون توجه به نظر ستاد تنظیم بازار بوده و باید ارگان‌های نظارتی ورود کنند. همچنین آقای سینکی تاکید کرد کارگروه باید بررسی‌های خود را به صورت دقیق ادامه دهد تا راهکارهای کارشناسی خود را برای تعیین فرمول قیمت‌گذاری ارائه نماید.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران