چشم انداز رشد بازار پلی اتیلن جهان تا سال 2026؛

ایران و آمریکا از کشورهای پیشرو در رشد بازار پلی اتیلن جهان

گزارش شرکت گلوبال دیتا درباره چشم انداز صنعت جهانی پلی اتیلن درسال 2022 نشانگر آن است که در 9 سال آینده نزدیک به 110 مجتمع تولیدی به طور خاص در منطقه خاورمیانه و آسیا آماده بهره برداری خواهند شد. ایران به عنوان کشوری در خاورمیانه، قصد دارد تا سال 2026 میلادی با کمک 22 پالایشگاه پلی اتیلن، قابلیت تولید خود را به نزدیک 6.7 میلیون تن درسال افزایش دهد.

 سایت انرژی گلوبال گزارش داده ایران و آمریکا تا سال 2026 میلادی از کشورهای پیشرو در رشد بازار پلی اتیلن در جهان خواهند بود و چشم انداز صنعت پلی اتیلن در این دوره درخشان خواهد بود. 
براساس اطلاعات یک شرکت تحلیلی و جمع آوری داده ها، دو کشور ایران و آمریکا باعث رشد جهانی قابلیت معاملات در بازارجهانی پلی اتیلن خواهند شد. این امر می تواند میزان تولید 110.50 میلیون تن درسال 2017 را تا سال 2026 به 150.9 میلیون تن درسال ارتقاء بخشد. 
گزارش شرکت گلوبال دیتا درباره چشم انداز صنعت جهانی پلی اتیلن درسال 2022 نشانگر آن است که در 9 سال آینده نزدیک به 110 مجتمع تولیدی به طور خاص در منطقه خاورمیانه و آسیا آماده بهره برداری خواهند شد. ایران به عنوان کشوری در خاورمیانه، قصد دارد تا سال 2026 میلادی با کمک 22 پالایشگاه پلی اتیلن، قابلیت تولید خود را به نزدیک 6.7 میلیون تن درسال افزایش دهد. هزینه های سرمایه برای این پالایشگاه ها حدود 7.90 میلیارد دلار است. شرکت های پتروشیمی سپهر مکران و سپید مهر ایران مسئول افزایش ظرفیت های عمده این طرح خواهند بود.
کشور آمریکا نیز در مسیر این روند، قصد دارد تا 11.26 میلیارد دلار برای ساخت 19 پالایشگاه پلی اتیلن با قابلیت تقریبی 9.4 میلیارد تن درسال را در طول این چشم انداز هزینه کند. اضافه شدن این میزان ظرفیت توسط شرکت پتروشیمی و پلیمر گاز مایع Badlands Ngls LLC به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته مدیر پروژه پتروشیمی در شرکت داده های گلوبال دیتا، «برای ایران و آمریکا، هزینه ارزان عرضه و وجود ذخایر بالای گاز طبیعی از دلایل اصلی در تعجیل در افزودن قابلیت تولید پلی اتیلن در این کشورها است. ایران از نظر دارا بودن مواد اولیه ارزان قیمت و نزدیکی به بازارهای درحال توسعه در آسیا، آماده افزایش قابلیت گسترده تولید پلی اتیلن در سالهای آتی است. هدف اصلی این افزایش قابلیت در ایالات متحده نیز، صادرات به دیگر کشورهای قاره آمریکا است».

در آسیا، چین این طرح را برنامه ریزی کرده تا با ایجاد 13 مجتمع تولید پلی اتیلن بتواند در سال 2026 قابلیت تولید خود را به میزان تقریبی 4.4 میلیون تن در سال برساند. هزینه های سرمایه برای این مجتمع های تولیدی 4.28 میلیارد دلار است. اضافه شدن ظرفیت های عمده این طرح توسط شرکت نفت و گاز CNOOC Ltd و شرکت پتروشیمی شیژیانگ صورت خواهد گرفت. 

مدیر پروژه شرکت گلوبال دیتا درادامه می افزاید: « این انتظار می رود که چین، با جمعیت بالای خود و اقتصاد در حال رشدش به افزایش تقاضای پلی اتیلن ادامه دهد. برای رسیدن به این میزان بالا، این کشور قصد دارد تا به تعداد پروژه های پتروشیمی خود بیافزاید.»
در کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی، بیشترین میزان اضافه شدن ظرفیت های پلی اتیلن در روسیه است که تا سال 2026، به قابلیت تخمینی 6.4 میلیون تن در سال می رسد. هزینه های سرمایه گذاری برای این پالایشگاه ها تقریبا 9.37 میلیارد دلار در دوره پیش بینی شده 9 ساله خواهد بود که هلدینگ سیبور، برترین شرکت در اضافه شدن ظرفیت های عمده در روسیه، مسئولیت بهره برداری آن را برعهده خواهد داشت.
در آمریکای جنوبی، بولیوی پیشروترین کشور در این زمینه است و قصد افزودن 0.8 میلیون تن پلی اتیلن در سال تا 2026 را دارد. هزینه سرمایه برای این پالایشگاه ها 1.18 میلیارد دلار پیش بینی شده است. در آفریقا، کشور مصر طرح سرمایه گذاری تا 1.27 میلیارد دلار را برای افزایش قابلیت های تولید به 1.4 میلیون تن در سال دارد و انتظار می رود تا سال 2026 این برنامه فعال شود.
در قاره اروپا، جمهوری چک، طرح سرمایه گذاری 0.7 میلیارد دلاری برای افزایش قابلیت تولید پلی اتیلن تا میزان 0.27 میلیون تن در سال را دارد که در 9 سال آینده آغاز می شود.
قابل ذکر است هلدینگ سیبور، گازپروم و شرکت آمریکایی Badlands Ngls LLC سه شرکت برتر جهان در زمینه ظرفیت های اضافی برنامه ریزی شده در این دوره از چشم انداز 9 ساله خواهند بود.
 

نظرات کاربران