طحان پور:

زمزمه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت/ دولت نباید درهای مملکت را ببندند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به زمزمه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت گفت: هم اینک هیچ گردش مالی در بازار وجود ندارد و بازار در رکود است و مردم قدرت خرید کالا ندارند. وی تصریح کرد: اگر با دلار ۱۰ هزار تومان لوازم خانگی از ترکیه وارد شود، باز هم از کالای ایرانی قیمت پایین تری خواهد داشت.

محمد طحان پور در برنامه "صبح و گفت وگو" در رابطه با بازار قیمتی لوازم خانگی اظهار کرد: «هم اینک هیچ گردش مالی در بازار وجود ندارد و بازار در رکود است و مردم قدرت خرید کالا ندارند.»


وی ادامه داد: «هم اینک در فصل سرما عموما برای خرید لوازم گرمایشی یا جهیزیه اقدام می کنند و گاه زمزه می شود عده ای از تولید کننده ها درصدی را روی قیمت ها می گذارند.»

طحان پور افزود: «اگر قرار است ما حرفی بزنیم که دولت شاد شود، می گوییم همه چیز خوب است اما اگر به نفع کشور سخنی به میان آید، تصریح می کنم که نباید درهای مملکت را ببندند!»

وی گفت: «واردات باید صورت گیرد؛ البته بنده را متهم می کنند که طحان پور می خواهد تولید را بخواباند؛ تولید امتحان خود را پس داده. مردم تا کی باید چوب این گرانی ها را بخورند.»

طحان پور تصریح کرد: «اگر با دلار ۱۰ هزار تومان لوازم خانگی با تعرفه ۶۰ از ترکیه وارد شود، باز هم از کالای ایرانی قیمت پایین تری خواهد داشت. ولی آقایان درهای مملکت را بسته اند.»

رئیس اتحادیه لوازم خانگی به رادیو گفت وگو گفت: «ما نمی گوییم از چین کالای آشغال وارد شود. از همین ترکیه وارد کنند. ترکیه ای که حتی نفت ندارد؛ ولی بیچاره کارگران مملکت که چوب این وضعیت را می خورند!»

طحان پور ادامه داد: «تا ۴۰ درصد جلوی واردات گرفته شده و با این بگیر و ببندها کار درست نمی شود. ما کالای خوب هم داریم و از مردم می خواهم حتما سری به نمایشگاه لوازم خانگی بزنند!»

وی افزود: «هم اینک با کم آبی رو به رو هستیم؛ چرا جلوی واردات ماشین ظرف شویی و کولرگازی گرفته می شود؟! این محصولات صرفه جویی دارد اما با تصمیمی نسنجیده جلوی واردات آن گرفته می شود. مردم در این سرما به پکیج دسترسی ندارند. جلوی واردات را گرفته اند و مردم باید تاوان دولتی ها را بدهند که یک پکیج ۳ میلیونی را امروز تا ۸ میلیون خریداری کنند!»

در ادامه عباسعلی پوربافرانی، عضو فراکسیون تولید مجلس با ابراز تاسف از بی ثباتی اقتصاد و فقدان بازار گفت: «امروز فقط کسانیکه آبروی شان در خطر است از بازار لوازم خانگی خرید می کنند؛ کسانیکه قصد دارند به خانه بخت بروند یا از بیم سرما خرید می کنند.»

وی افزود: «ما شرمنده مردم هستیم و نمی دانیم چرا این میزان افزایش قیمت وجود دارد؛ حتی آقای طحان پور می گویند قیمت ها چند درصد افزوده می شود و علت ریشه ای این مسئله را نمی دانیم.»

پوربافرانی با اشاره به اینکه حتی حقوق کارگران نیز افزوده نشده است، گفت: «ناظران باید نظارت خود را تقویت کنند که حداقل لوازم خانگی به قیمت واقعی فروخته شود.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «تقاضای خرید وجود ندارد؛ اما می بینیم قیمت ها افزوده می شود؛ و این یعنی بازار و اقتصاد مریض است!»

پوربافرانی به رادیو گفت وگو گفت: «واردات باید انجام شود ولی ظرفیت داخل نیز باید تقویت شود. هم اینک بخشی از واحدهای تولیدی با حالت سرمایه در گردش خوابیده است. پرونده هایی را سراغ داریم که بدلیل ۱۰ میلیارد سرمایه در گردش معلق هستند که اگر در زمان خود این سرمایه تصویب شده بود، نیاز خود را امروز تا سه برابر قیمت خرید نمی کردند!»

وی همچنین به الزام واردات با کیفیت اشاره کرد و افزود: «بخشی از افزایش قیمت ناشی از حضور دلال و واسطه هاست و اشکال دیگر نبود بانک اطلاعاتی مناسب است. متاسفانه دولت تصمیمات خلق الساعه می گیرد که تبعات آن به مجلس می رسد.»

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران