افزایش ۱۲‌درصدی ارزش صادرات ایران /بیشترین سهم صادرات متعلق به پتروشیمی‌ها

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه میزان صادرات کشور به لحاظ ارزشی حدود 12 درصد افزایش یافته است گفت:‌ بیشترین سهم صادرات را پتروشیمی ها با 34 درصد به خود اختصاص داده اند.

در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه سه شنبه 29 آبان ماه شبکه خبر به بررسی  راهکارهای رشد صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز صادراتی  اختصاص داشت. «بهرام شکوری»، عضو اتاق بازرگانی ایران در این برنامه با اشاره به اینکه میزان صادرات کشور به لحاظ ارزشی حدود 12 درصد افزایش یافته است و علی رغم کاهشی که به لحاظ وزنی صورت گرفته که این امر طبیعتا به خاطر افزایش نرخ ارز بوده است، گفت: «کاهش پول ملی از سال گذشته برای ما فرصت مناسبی بود تا صادرات را توسعه دهیم. اگر پول ملی از بنیه خوبی برخوردار بود کاهش ارزش پول کشور به این شکل کاهش نمی یافت.»

 

شکوری با بیان اینکه  بیشترین سهم صادرات را پتروشیمی ها با 34 درصد به خود اختصاص داده اند، گفت: «پس از پتروشیمی سایر صنایع 55 درصد، میعانات گازی 10 درصد و معدن 3 درصد سهم از صادرات را به خود اختصاص داده اند. در حوزه صنایع هم فولاد و مس بیشترین  صادرات را داشته اند. با کاهش  12 درصدی واردات و افزایش 13 درصدی صادرات، از فرصت بدست آمده به درستی استفاده نشده که برای تجار کشور رضایت بخش نبوده است.»

 

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ثابت نگه داشتن نرخ ارز نقیصه ای بود که دولت ها در دوره اول ریاست جمهوری نسبت به ثابت نگه داشتن نرخ ارز اقدام می کنند، افزود: «در دوره دوم همواره شاهد افزایش قیمت ارز بوده ایم ولی این افزایش خارج از نرم بوده و نه تنها به صادرات کمک نکرده بلکه به آن ضربه زده است. اگر افزایش نرخ ارز به صورت ممتد متناسب با نرخ تورم صورت می گرفت مشکلات برای صادرات ایجاد نمی شد و هرساله رشد خوبی داشت.»

 

وی افزود: «بخش عمده ای از ارز به دست آمده از صادرات به کشور بازنگشته و سامانه های ارزی باعث اختلاف 50 درصدی نرخ ارز شده است. صادرکننده علاقه مند است ارز به دست آورده را در بازار داخلی بفروشد. براساس آمار، مقدار 7 میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است در حالیکه صادرکنندگان پتروشیمی معتقدند 8 میلیارد دلار به سامانه نیما ارز وارد کرده اند.»

 

شکوری با اشاره به اینکه ارز سه نرخی در کشور وجود دارد، گفت: «بهتر است دولت این سامانه ها را جمع کند تا به راحتی صادرکننده ارز را به سهولت در کشور بفروشد.»

 

در ادامه این برنامه «محمدرضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه ارزش پول کشور از زمانی که نرخ آن 1800 تومان بود، نزدیک به 400 درصد کاهش یافته است و در چنین زمانی جهش صادرات کشور به سختی ممکن بود به چرا نرسیدن صادرات غیر نفتی به مقدار مطلوب پاسخ داد.

 

منصوری با اشاره به اینکه تخصصی نبودن آموزش در سیستم  آموزش پرورش، فساد اقتصادی در برخی دستگاه های دولتی و امتناع از واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی موجب شد از فرصت پیش آمده برای رقابت شرکت های بزرگ دولتی و افزایش صادارت استفاده چندانی نشود، گفت: «پایین نگه داشتن نرخ ارز در دولت های گذشته از دیگر عوامل کاهش رشد صادرات غیر نفتی است.»

  

بر اساس این گزارش «سید حسن حسینی شاهرودی»، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه ایران با داشتن یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا همچنان در صادرات محصولات تولیدی خود مشکل دارد، گفت: «بیشتر صادرات کشور مربوط به شرکت های دولتی و خصولتی است درحالیکه اغلب صادر کنندگان ما کمتر از یک میلیون دلار در سال صادرات دارند.»

 

وی افزود: «دولت باید فشار را بر شرکت های خصولتی و دولتی برای بازگرداندن ارز صادراتی به کشور زیادتر کند. محصولات صادراتی نباید دونرخی باشد و صادر کننده نباید دو نرخ برای صادرات داشته باشد.»

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران