اورهال اجباری ۶ پتروشیمی در آذر ماه

شرکت راد پلیمر آریس در یادداشتی اظهار کرده: وقتی که دو ماه پیش به بهانه کاهش قیمت پت در بازار، اقدام به ممنوع کردن صادرات پیریفورم کردند، فکر این قسمت مسئله نبودند که با شروع تحریم و عدم امکان صادرات پتروشیمی ها عموما زمینه انباشت مواد پلیمری در کشور بوجود خواهد آمد. حالا مجتمعهای پتروشیمی که خود با صادرات بی رویه و عدم عرضه مواد اولیه در بورس در طی ماههای آخر سال 1396 و شش ماهه اول سال 1397 باعث افزایش قیمت شده بودند، عملا مجبور هستند که برای کنترل عرضه به اورهال اجباری بروند.

یادداشتی از شرکت راد پلیمر آریس تولید کننده پریفرم پت:

 

متاسفانه این دیدگاه غلط برای بسیاری از افراد وجود دارد که تصور می کنند افراد خائن به مملکت، از کرات دیگر آمده و باید حتما ظاهر عجیبی داشته باشند.

در حالیکه بدترین نوع خیانت به یک مملکت، سپردن کار به افراد نادانی هست که خود را خبره می دانند و حاضر به گرفتن راهنمایی از هیچکس نیستند.

کسانی که تصمیم به ممنوع کردن صادرات به بهانه مبارزه با افزایش قیمت داخلی اجناس می کنند، در حالی که خود می دانند این موضوع بدلیل رانت خواری و سوء مدیریت داخلی می باشد، نمونه بارز این گونه افراد می باشند.

وقتی که دو ماه پیش به بهانه کاهش قیمت پت در بازار، اقدام به ممنوع کردن صادرات پیریفورم  کردند، فکر این قسمت مسئله نبودند که با شروع تحریم و عدم امکان صادرات پتروشیمی ها عموما زمینه انباشت مواد پلیمری در کشور بوجود خواهد آمد و با از دست رفتن بازار  پیریفورم و محصولات پت در کشورهای همسایه و واگذاری آن بازارها به کشورهای رقیب نظیر ترکیه، پاکستان، اردن و روسیه، عملا امکان برگرداندن مشتریان هم در شرایط تحریم فعلی وجود ندارد.

پرواضح بود که علت گرانی مواد پلیمری در آن زمان بدلیل صادرات آن بصورت مواد اولیه توسط پتروشیمی ها بوده که با ارز با قیمت بالا جابجا می شده و سود سرشاری را نصیب شرکتهای پتروشیمی می نمود.

 حالا مجتمعهای پتروشیمی که خود با صادرات بی رویه و عدم عرضه مواد اولیه در بورس در طی ماههای آخر سال 1396 و شش ماهه اول سال 1397 باعث افزایش قیمت شده بودند، عملا مجبور هستند که برای کنترل عرضه به اورهال اجباری بروند.

زیرا دیگر امکان صادرات برایشان با توجه به شرایط تحریمی وجود ندارد و بازار داخل نیز عملا فلج شده است. از آن بدتر هم تصویب موانع مالی توسط بانک مرکزی تحت لوای پیمان سپاری ارزی می باشد که کاملا صادرات کشور را زمینگیر کرده است. شاید در شرایطی که سیستم مالی کشور تحریم بوده و امکان آوردن ارز از طریق سیستم بانکی وجود نداشته و مابه التفاوت قیمت دستوری ارز با باز آزاد بیش از 30% میباشد، بانک مرکزی انتظار دارد که صادر کنندگان آستین بالا زده و به قاچاق ارز بپردازند تا مشکلات ارزی آنها حل شود!

ایکاش مدیران ما درایت لازم برای دیدن این روز را داشتند و اینگونه به صنعت مملکت خیانت نمی کردند. حالا نیز بعد از ایجاد رانت برای ماههای متوالی، اقدام به دستگیری عده ای افراد رده چندم در بازرا مواد پلیمری نموده اند تا تقصر را به گردن آنها بیندازند و برای خود وجهه ای درست کنند.

 متاسفانه جابجایی مدیران در بین رده های بالای مدیریتی و نسبت دادن خطاهای سازمانی به عملکرد مدیران قبلی، روشی تکراری برای توجیه تصمیمات اشتباه و نابجا و عوارض بوجود آمده میباشد که همگان به آن خو گرفته اند.

گفتنی است که شش پتروشيمي ايراني؛ جم، پارس، تندگويان، نوري، اروند و تبريز با شروع آذرماه وارد فاز تعميرات و نگهداري مي شوند.

به نظر مي رسد با شروع تحريم ها و عميق تر شدن چالش اين مجتمع ها براي صادرات و توقف پرداخت ارزش محموله هاي پتروشيمي ايران در چين و سرگرداني محموله هاي صادراتي ال پي جي و پليمر ايران در اين كشور، پتروشيمي هاي ايراني ترجيح دادند با ورود به اورهال براي مشكلات پيش روي اين صنعت و دور زدن تحريم ها راهكار بيابند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران