گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته آخر آبان 1397

افزایش حجم معاملات با وجود کاهش عرضه ها و رکود حاکم در بازار محصولات پلیمری

در آخرین هفته از آبان ماه 1397 حجم عرضه ها با کاهش 4.228 تنی به 62 هزار و 859 تن رسیده است که به نفع بازار نیست، ولی با توجه به اوضاع بازار و کشش کمتر مصرف نهایی حجم عرضه های بالای 60 هزار تنی برای بازار کافی است.  تقاضا نیز با 208 تن افزایش به حدود 62 هزار تن رسیده است. در نهایت حجم معاملات هم در این هفته افزایشی 1.097 تنی را تجربه کرده است.

در آخرین هفته از آبان ماه 1397، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با حجم بیشتری را نسبت به هفته چهارم آبان ماه تجربه کرد، در این هفته تقاضا افزایش اندکی یافته بود و رقابت های قیمتی در مورد بسیاری از گروه های کالایی کاهش یافته بود و در مقابل برای اندکی از گروه ها افزایش یافته بود. 

در این هفته قیمت ها در بازار آزاد تحت تاثیر کاهش موجودی های بازار روندی افزایشی پیدا کرده بود زیرا بعد از دستگیری برخی از بزرگان بازار حجم خرید از بورس توسط بازاری ها کاهش بسیار زیادی یافته بود. در نتیجه کالاهای با قیمت خرید کمتر به مقدار کمی به بازار تزریق شده است انتظار می رود رفته رفته اوضاع بازار آزاد آرام تر از قبل شده و از هفته بعد حجم خرید از بورس هم افزایش پیدا کند.

بدین ترتیب در آخرین هفته از آبان ماه 1397 حجم عرضه ها با کاهش 4.228 تنی به 62 هزار و 859 تن رسیده است که به نفع بازار نیست، ولی با توجه به اوضاع بازار و کشش کمتر مصرف نهایی حجم عرضه های بالای 60 هزار تنی برای بازار کافی است.  تقاضا نیز با 208 تن افزایش به حدود 62 هزار تن رسیده است. در نهایت حجم معاملات هم در این هفته افزایشی 1.097 تنی را تجربه کرده است.

 در این هفته 23 گرید از 75 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 70 درصد بوده است، این رقابت 70 درصدی برای کالای سنگین تزریقی 5030 تبریز بوده که بعد از مدت های زیادی عرضه شده بود.

کاهش حجم عرضه ها در آخرین هفته از آبان ماه

 حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته چهارم آبان کاهش داشته و مقدار  4.228 تن کاهش را تجربه کرد؛ عرضه های مواد پلیمری در هفته گذشته نزدیک به 6 هزار تن کاهش را تجربه کرده بود ، در کل حجم عرضه های هفتگی در دو هفته اخیر مناسب بوده است.

 بیشترین کاهش عرضه به ترتیب برای گروه های پلی اتیلن سنگین اکستروژن و سبک فیلم و با 1.898 تن و 1.576 تن کاهش بوده است. گروه کالایی پلی اتیلن سنگین تزریقی نیز با 1006 تن کاهش در رده بعدی قرار داشت. در این هفته تعداد گروه های کالایی که افزایش عرضه را تجربه کرده بودند کمتر بوده است و بیشترین افزایش عرضه برای PVC و با 1088 تن بوده است.

 افزایش اندک و 208 تنی تقاضا در آخرین هفته از آبان ماه 1397

 حجم تقاضا در این هفته حدودا 208 تن افزایش را تجربه کرده بوده است. با توجه به قرار داشتن در هفته آخر ماه شاید فعالان بازار انتظار داشتند که میزان تقاضا کاهشی هرچند اندک را تجربه کند. به نظر می رسد که تقاضا در این هفته به دلیل افزایش سقف ثبت سفارش به میزان سهمیه سه ماهه بهین یاب در مورد برخی از گروه های کالایی رخ داده باشد هر چند که این میزان افزایش تقاضا بسیار ناچیز بوده و می توان گفت میزان تقاضا نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

 به نظر می رسد بعد از آزادسازی نوسان نرخ تا به حال تقاضا در سطح بسیار معقولی قرار داشته است و دیر خبری از تقاضاهای کاذب نیست.

 افزایش حجم معاملات با وجود کاهش عرضه ها و رکود حاکم در بازار محصولات پلیمری

 در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش اندکی داشته و 1.097  تن افزایش را تجربه کرد و به 45 هزار و 461 تن رسیده است که همچنان نسبت به گذشته حجم کمی است، در این هفته 72 درصد از حجم عرضه ها توسط متقاضیان خریداری شد این نسبت در هفته گذشته 66 درصد بوده است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد این کاهش شدید حجم معاملات برای آینده بازار این محصول خطرناک بوده و ممکن است، در آینده ای نزدیک و با فروش موجودی ها در بازار آزاد ، بازار با کمبود موجودی مواجه شده و در نتیجه بازار دچار تورم رکودی شود؛ زیرا از طرفی بازار کشش کافی برای پذیرفتن قیمت های فعلی را نداشته و از طرف دیگر با کاهش موجودی های انبار در بازار آزاد که با قیمت های ارزان تر خریداری شده بودند بازار و مصرف کننده ها مجبور به پذیرفتن قیمت های جدید خواهند بود. دقیقا این اتفاق در این روز های بازار آزاد رخ داده است و قیمت ها با وجود عدم کشش کافی بازار سیر صعودی به خود گرفته اند.  

 در گزارش پیشین ذکر شد که فعالیت بازاری ها در این روز ها به شدت کاهش یافته است و بیشتر حجم معاملات این روزهای بورس کالای ایران توسط مصرف کنندگان واقعی است. در این هفته همانطور که مشاهده شد حجم معاملات نه تنها کاهش نیافته است بلکه اندکی افزایش را نیز تجربه کرده است، به نظر می رسد این خود داده ای در جهت شروع مجدد خرید توسط برخی از فعالان بازار است و به نظر می رسد این خرید ها در هفته های آتی افزایش بیشتری پیدا کند. نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که قیمت های پایه فعلی به دلیل تعطیلی روز یک شنبه برای معاملات هفته آتی نیز معتبر خواهد بود و بعد از کاهش های متوالی قیمت های پایه در دو هفته اخیر و رشد مجدد و اندک نرخ دلار ممکن است قیمت های پایه فعلی از جذابیت برای خریداران برخوردار باشند. هر چند که نباید نسبت به روند نزولی نرخ نفت و قیمت های محصولات پلیمری در برخی بازارهای مهم آسیایی بی تفاوت بود.

 به خریداران و مصرف کنندگان محصولات پلیمری توصیه می شود که به خوبی روند قیمت های جهانی را در روزهای باقی مانده رصد کرده و همچنین روند معاملاتی نرخ دلار را در سامانه نیما رصد کنند تا بتوانند در هفته پیش رو خرید بسیار مناسب انجام دهند.

 وضعیت 20 گرید جذاب بازار در آخرین هفته از آبان  ماه

برای جذاب ترین گرید این هفته 70 درصد رقابت شده است این رقابت قیمتی در نگاه اول بسیار غیر معقول به نظر می رسد و همینطور هم می باشد ولی می توان این کالا و کالای PVCS57 را از استثنائات بازا این هفته محصولات پلیمری نامید زیرا برای کالای سنگین تزریقی 5030 تبریز که بسیار کالایی کاربردی برای تزریق کاران می باشد در مدتهای طولانی عرضه ای صورت نگرفته است و طبیعی است که خریداران از این محصول استقبال فراوانی نموده اند و به نظر می رسد اگر عرضه های این کالا ادامه دار باشد رفته رفته رقابت های قیمتی معقول تری برای این محصول به ثبت خواهد رسید. دومین استثنا بازار محصول PVC-s57 پتروشیمی آبادان است که این کالا نیز برای مدت ها با مشکل عرضه مواجه بوده است و در نتیجه برای این کالا کمبود موجودی در بازار وجود داشته و خریداران همچنان حاضر به انجام رقابت قیمتی بالا برای این محصول به دلیل بالا بودن قیمت در بازار آزاد هستند. گوره PET های نساجی و پلی پروپیلن فیلم گرید نیز از دیگر گروه های جذاب این روز های بازار هستند که رقابت قیمتی بالای 17 درصدی و بعضا تا 48 درصدی را تجربه کرده اند. عمده گریدهای جذاب دیگر را گریدهای مختلف پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی تشکیل می دهند که این گروه ها همواره و در طول سال به دلیل عدم تناسب عرضه ها با تقاضا و مصرف کشور از جذابیت برخوردار بوده و با رقابت قیمتی هفتگی معامله می شوند. سایر گروه های جذاب رقابت قیمتی معقول و بین یک تا 12 درصد را تجربه کرده اند.  

 درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن های نساجی است، که با 16 درصد سهم بازار و با بیش از  8.739 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با 16 درصد و با 8.694  تن عرضه اختصاص دارد. گروه پلی اتیلن سبک خطی نیز با 6.112 تن عرضه که معادل با 11 درصد عرضه های بازار می باشد رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود.  گروه پلی اتیلن سنگین بادی هم با 11 درصد سهم از عرضه های این هفته در رده بعدی قرار داشت. در کل این گروه های مطرح شده 54 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

 گروه پلی پروپیلن نساجی و با 10  هزار 909 تن تقاضا و معادل 22 درصد کل تقاضای بازار، بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است ، بعد از این گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله  و با 6 هزار و 202 تن تقاضا و سهم 12 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت. گروه PET بطری نیز با تقاضایی معادل 5 هزار و 940 تن تقاضا و معادل 12 درصد تقاضای بازار در رده سوم قرار داشت، سه  گروه مذکور جمعا 46 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران