بازیافت تنها ۲۰ درصد از پلیمرها

دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمرها با بیان اینکه سالانه 13 میلیون تن پلاستیک و پلیمر وارد اقیانوس‌ها می‌شود، ادامه داد: این در حالیست که کمتر از 20 درصد این پلیمرها، بازیابی و بازیافت شده و سالانه 100 میلیون موجود دریایی بر اثر خوردن میکروپلاستیک‌ها می‌میرند.

دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمرها، مهم‌ترین دستاورد برگزاری این سمینار را ارائه راهکارهای فنی و تکنیکی در جهت استفاده از پلیمرهای طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر اعلام کرد و یادآور شد: سالانه 13 میلیون تن پلاستیک و پلیمر به اقیانوس‌ها وارد می‌شود در حالی که تنها 20 درصد پلیمرها بازیافت شده و ورود این مواد به بدن از طریق خوردن ماهی و سایر موجودات دریایی، اثر منفی بر روی ژن‌ها و هورمون‌ها را به همراه دارد.

دکتر حمید میرزاده با بیان اینکه نخستین سمینار بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمرها در سال 1365 برگزار شده است، امتیاز ویژه این سمینار نسبت به سال‌های گذشته را تمرکز بر سامانه‌های پلیمری هوشمند و دوست‌دار محیط زیست عنوان و تشریح کرد: این توجه ویژه از آنجا ناشی شده است که پلیمرها به رغم بالا بردن رفاه در زندگی انسان، آلودگی اکوسیستم حیات در دریا و خشکی را موجب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از زمان معرفی اولین پلیمرهای سنتزی(1907 میلادی) تاکنون، عمده پلیمرهای به کار گرفته شده ناسازگار با محیط زیست بوده‌اند، افزود: تجزیه پلیمرها در محیط بالغ بر 200 سال به طول می‌انجامد.

دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمرها با بیان اینکه سالانه 13 میلیون تن پلاستیک و پلیمر به اقیانوس‌ها وارد می‌شود، ادامه داد: این در حالیست که کمتر از 20 درصد این پلیمرها، بازیابی و بازیافت شده و سالانه 100 میلیون موجود دریایی بر اثر خوردن میکروپلاستیک‌ها می‌میرند.

میرزاده در همین زمینه تولید سالانه 136 میلیون تن پلاستیک را یادآور شد و با اشاره مجدد به این موضوع که کمتر از 20 درصد پلاستیک‌ها بازیافت یا سوزانده می‌شوند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، 12 هزار میلیون تن پلاستیک در دریاها و اقیانوس‌ها وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین پیش‌بینی شده در آینده به ازای صید هر یک ماهی، 3 کیلو پلاستیک در تور وجود داشته باشد.

 

تأثیرگذاری مواد شیمیایی موجود در پلیمر بر انسان/ ممنوعیت استفاده از 4 نوع پلاستیک در بسته‌بندی و ظروف پلاستیکی از سوی اتحادیه اروپا

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: پلیمرها حاوی مواد شیمیایی سمی(toxic) هستند؛ بنابراین ورود این مواد از خشکی به اقیانوس علاوه بر تخریب محیط زیست دریا، از طریق گوشت ماهی و دیگر موجودات دریایی به انسان‌ها منتقل شده و بر روی ژن‌ها و هورمون‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

میرزاده خاطرنشان کرد: به رغم توجه کمتری که طی 100 سال گذشته به آسیب‌های زیست‌محیطی پلیمرها شده است، بسیاری از کشورها در اروپا، آسیا و آفریقا اخیراً با توجه به اهمیت پاکسازی محیط زیست(خصوصاً اقیانوس‌ها) از زباله‌های پلاستیکی، قوانینی در جهت منع به‌کارگیری پلیمرهای دیرتخریب‌ پذیر وضع کرده‌اند.

وی افزود: اتحادیه اروپا در اکتبر سال گذشته استفاده از چهار نوع پلاستیک برای بسته‌بندی و ظروف یک‌ بار مصرف پلاستیکی را ممنوع کرده و کشورهای آفریقایی نیز از طریق وضع قوانین جدید به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمرها ضمن اشاره به انتخاب 9 زمینه موضوعی برای این کنفرانس، از استقبال شرکت‌کنندگان از موضوعات این همایش خبر داد و افزود: طی این کنفرانس 120 سخنرانی، 377 پوستر و مجموع 539 مقاله پیرامون موضوع کنفرانس ارائه شد.

میرزاده با اشاره به اینکه 6 سخنران کلیدی این سمینار از کشورهای نروژ، کانادا، آلمان، اتریش، پاکستان و آمریکا حضور یافته‌اند، گفت: مهم‌ترین دستاورد این همایش تبادل نظر علمی و فنی دانشمندان پیرامون ارائه راهکارهای فنی و تکنیکی در خصوص استفاده از پلیمرهای طبیعی و زیست‌تخریب‌پذیر بوده است.

 

رتبه علوم پلیمری ایران: هفتم در جهان/ چاپ کتاب همایش از سوی اشپرینگر نیچر

وی جایگاه علوم پلیمری ایران در رتبه‌بندی بین‌المللی سایمگو را هفتم اعلام کرد و افزود: همچنین در رتبه‌بندی ESI، ایران رتبه نهم دنیا را به لحاظ جایگاه علوم مواد به  خود اختصاص داده است.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: رتبه بسیار خوب کشور به لحاظ جایگاه علوم پلیمری در دنیا، به دنبال تأسیس دانشکده مهندسی پلیمر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و فعالیت متخصصان در این عرصه حاصل شده است.

 

میرزاده همچنین از چاپ کتاب این سمینار از سوی انتشارات بین‌المللی اشپرینگر(springer/nature) خبر داد و گفت: چهاردهمین دوره همایش بین‌المللی علوم پلیمری، سال 2020 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد صنعت کشور دستاوردهای این همایش را برای تولید پلیمرهای زیست‌تخریب پذیر به کار گیرد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران